Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

penangan Jeram Besu..

hihihi balik dari jeram besu demam r plok... 2 hari cuti tu tdo je kejeku... huhuhu ye la penat sgt,, mcm2 la xtvt kat sane tu.. seme memenatkan.. tp beh gler... mggu kedua plok kene dgr ceramah kat research centre kat gombak... huhuuh tau la kalu ngan ceramah tu.. ade yg terlentok yer... hihihii hari pertame ok la lagi.. ni pun aku update blog ni kat umah kat watie gune lap top dia... borink sgt la katakan... x byk idea la hari ni.... sok2 la sambung cter lagi... nati leh r tgk gambo2 kat sane tu,,, menarik,, ekekekke.. kat bawoh ni antara gambo yg menarik.. kat bawah nun lagi banyak,,,, klik2 la... ade video lagi...ahaks



sebelum berangkat ke jeram besu

penjaga resort.. aiskrim upahnye..

merentasi jeram besu


jeram terbesar..laju....


tergantung nih... ketar lututku...




videokepada rakan2 induksi layan jerrr... dan untuk team biru kenangan di kejutkan oleh gerila mmg x kan dilupakan... hahahahhaha. teringat pasal tu mesti tergelak besor... wakakaakakak

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Barang baru... memang seronok...

hari ni belajor benda baru ngan bg lan. iaitu care nak up load photo secare besar-besaran.. gune phototrial. mcm2 leh wat kat situ... hihihih menarik3. bese la mule2 tu mmg kekok skit tp bile dah lame skit tu rase beh la plok.. sbb kite dah tau selok belok nye mcm ne... kat hujung jari je... ekekekek. rase nak wat hari2 la plok.. heheheh lepas ni nak cube wat yg lagi canggih dari bg lan... hahahah... tp amik mase skit la kot?

ye la... esok dah nak kene g kursus.. 2 mggu... lepas balik tumesti kene settle kan keje yg dah lame tertunggak.. past tu ade kenduri kawen kat kg... huhuu mesti rindu nye nak up date nih...
wakakaka...

mende baru mmg la seronok.. harap2 bile dah lame minat ni akan berterusan la... jgn setakat hangat2 air suam je...
wakakakakkakkaka....
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

IEP Langkawi

28 - 31 May 2008
bertempat di Aseania resort Langkawi. dapat jugak aku menjejakkan kaki ke Langkawi zon bebas chukai. hihihi.. excited nye la aku n k.wati ni... siap bekal bantal lagi nak berumah kat lam bus.. dgn blanket nye.. stokin belang2 ye.. hihihi kelako je... tp kenangan. maklumla k.wati dah pindah gombak..bile lagi la dpt bersame mcm tu..

kat sane mcm2 tempat melawat.. telage mahsuri, makam mahsuri, pekan kuah n macam2 lagi lah.. x tau la nak cter mcm ne.. hang pa tgk la sendiri gambo2 ye yek? kat situ seme dah tercerite... ekekekekkalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

cube kalian cari apakah kelainan yg ada di dalam gambar di atas...
renung-renungkan lah....
semoga kalian nampak perbezaan ya...


just for fun...
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Renungan untuk diri saya sendiri dan muslimin muslimat sekalian.

HUKUM MENGUMPULKAN DUA WAKTU SEMBAHYANG
========================================================
Dalam kesibukan kadangkala ada antara kita yang lalai atau sengaja
menggabungkan waktu sembahyang zuhur dengan asar ( sembahyang di akhir
waktu zuhur dan diikuti sembahyang asar sebaik sahaja masuk waktunya).
Renungkan hadis Rasulullah SAW di bawah yang menghalang perbuatan
tersebut.
Saad bin Abi Waqas bertanya Rasulullah SAW mengenai orang yang
melalaikan sembahyangnya maka jawab baginda "Iaitu mengakhirkan waktu
sembahyangnya dari waktu asalnya hingga sampai waktu sembahyang lain.
Mereka telah mensia-siakan dan melewatkan waktu sembahyangnya, maka
mereka diancam dengan neraka wail".
Ibn Abbas dan Said bin Al-Musaiyib turut mentafsirkan hadis di atas
"Iaitu orang yang melengah-lengahkan sembahyang mereka sehingga sampai
kepada waktu sembahyang lain, maka bagi pelakunya jika mereka tidak
bertaubat Allah menjanjikan mereka neraka jahanam tempat kembalinya".
Dalam hadis yang lain Rasulullah bersabda "Sesiapa yang mengumpulkan dua
sembahyang tanpa ada halangan, maka sesungguhnya dia telah memasuki
pintu besar dari pintu dosa-dosa besar". (Riwayat Al-Hakim)

Wallahua'lam.

SEKSA NERAKA BUKAN KEPALANG
---------------------------------------------------
Mereka yang meninggalkan sembahyang akan menerima seksa di dunia dan di
alam kubur tidak terlepas daripada tiga seksaan. Tiga jenis seksa di
dalam kubur ialah:-
1. Kubur akan menghimpit-himpit serapat yang mungkin sehingga berselisih
tulang-tulang dada.
2. Dinyalakan api di dalam kuburnya dan api itu akan membelit dan
membakar tubuhnya siang dan malam tiada henti-henti.
3. Akan muncul seekor ular yang bernama "Sujaul Aqra" dan ular itu
berkata:
"Allah menyuruh aku membelasah engkau kerana engkau mensia- siakan
sembahyang Subuh."
Ia dipukul dari waktu Subuh hingga naik matahari, kemudian dipukul dan
dihentak hingga terjunam ke perut bumi kerana meninggalkan sembahyang
Zuhur. Kemudian dipukul lagi kerana meninggalkan sembahyang Asar,
begitulah seterusnya dari Asar ke Maghrib, dari Maghrib ke waktu Isyak
dan seterusnya hingga ke waktu Subuh semula. Demikianlah berterusan
seksaan oleh Sajaul Aqra hinggalah hari Kiamat.

CUAI SOLAT LIMA WAKTU
-----------------------------------------
Di dalam neraka Jahanam terdapat wadi (lembah) yang di dalamnya adalah
ular-ular bersaiz sebesar tengkuk unta dan panjangnya sebulan
perjalanan.
Kerjanya tiada lain selain mengigit orang- orang yang tidak menunaikan
sembahyang semasa hidup mereka. Bisa ular itu pula menggelegak di dalam
badan mereka selama 70 tahun sehingga luruh seluruh daging badan mereka.
Kemudian tubuh mereka kembali pulih lalu digigit lagi dan begitulah
seterusnya.

PEMINUM ARAK
-------------------------
Mereka yang minum arak, akan digantung botol arak itu di tengkuk dan di
tangan mereka. Kemudian mereka disula dengan api neraka. Terdengarlah
suara yang menyeru,"Inilah si polan anak si polan!" Tatkala semua
manusia dibangkitkan dari kubur, mereka keluar dari kubur dengan bau
mulut yang teramat busuk (bau arak), hingga terganggu manusia yang
berhimpun di Padang Mahsyar. Peluh yang keluar dari tubuh turut berbau
busuk. Kemudian mereka dibelenggu dan dirantai serta dicampakkan terus
ke Neraka Jahanam. Di dalam neraka, dituangkan air yang sangat panas ke
dalam mulut mereka sehingga putus tali perut, kemudian perut itu jatuh
pula ke atas kaki. Mereka kemudiannya dimasukkan ke dalam peti besar
dari api selama seribu tahun lamanya. Kemudian dikeluarkan dan
dimasukkan ke dalam penjara di neraka di mana ular-ular dan kala yang
bisa sentiasa menggigit badan mereka. Di kepala mereka diletakkan
mahkota dari api neraka manakala rantai-rantai di tengkuk mereka.

MENGKIANATI HARTA
-----------------------------------
Mereka yang mengkianati harta orang lain, harta itu akan dijadikan benda
yang berat, yang dicampakkan di laut dalam neraka. Mereka dipaksa terjun
ke dalamnya untuk mengambil benda tersebut. Apabila mereka timbul,
malaikat akan menekan kepala mereka supaya men-yelam semula serta
dipukul kepala mereka itu dengan besi hingga hancur berkecai. Begitulah
diulang-ulang selama mereka di laut itu.

AZAB BAGI YANG KEDEKUT
-------------------------------------------
Mereka yang tamak dan bersifat kedekut hartanya daripada disedekahkan
atau dikorbankan untuk kebaikan, harta itu akan dijadikan ular besar
yang berbisa, yang bakal menggigit dan mematuknya setiap masa.

SAKSI BOHONG
------------------------
Orang-orang yang suka membuat saksi bohong, lidah mereka akan digantung
pada alang-alang besi yang panas dan badan mereka pula dipukul dengan
kuatnya oleh 70 ribu malaikat dengan besi merah menyala hingga hancur
luluh daging dan tulang mereka. Kemudian pulih semula dan dipukul lagi.
Begitulah seterusnya selama-lamanya seksaan bagi mereka.

MENGUMPAT
---------------------
Mereka yang suka mengumpat, bibir dan lidah mereka akan digunting hingga
putus hingga menyembur darah keluar dengan rasa kesakitan yang amat
sangat.
Kemudian bibir dan lidah itu akan pulih semula. Bila pulih digunting
lagi, kemudian pulih dan digunting lagi. Di dalam setiap tingkat neraka
ada banyak sungai, bukit dan pokok kayu. Setiap pokok mempunyai 70 ribu
cabang, setiap cabang ada 70 ribu ular dan kala berbisa. Di dalam buah
yang terdapat pada pokok itu ada 70 ribu ulat yang panjangnya seperti
anak panah yang tajam-tajam. Mangsa-mangsa Neraka dipaksa memakan
buah-buah kayu tersebut.
Sungai-sungai yang memenuhi neraka pula dalamnya kira-kira 70 tahun
perjalanan, setiap sungai mempunyai 70 ribu cabang dan 70 ribu lubang.
Setiap lubang dipenuhi 70 ribu ekor ular dan kala, yang mana setiap ekor
kala itu mengandungi 70 ribu jenis racun berbisa.

----------------------------------------------------
Begitulah gambaran seksaan di dalam api neraka bagi mereka yang ingkar.
Renungilah, betapa seksaan yang disediakan itu bukan kepalang sakit,
pedih dan derita yang tiada hujungnya. Untuk mereka yang mahu mengambil
iktibar daripadanya, ia sudah cukup menggerunkan dan sudah tentu kita
manusia yang kerdil ini tidak mampu menghadapinya.
Untuk itu sepatutnya ia akan menyedarkan kita daripada terus alpa dengan
dosa-dosa. Dosa itu bermakna kemurkaan Allah dan murka Allah balasannya
adalah seksa di neraka kelak. Selagi hayat masih dibadan, sebelum tiba
masanya kita dijemput Allah, perbanyakkanlah taubat untuk dosa-dosa yang
kita lakukan, memperbanyakkan amal ibadah sebanyak-banyaknya dan banyak
mengingati Allah. Semoga mati kita di dalam rahmat dan kasih sayang
Allah swt, dan diampunkan dosa kita.
Jangan berputus asa dengan rahmat Allah swt. Walau sebanyak mana dosa
yang kita lakukan, kalau bertaubat dengan bersungguh-sungguh insyaallah
akan diampunkan Allah, kerana Allah itu Maha Pengampun. Namun kalau dosa
itu ada kaitan dengan manusia seperti menganiaya seseorang, mengumpat,
menceroboh harta dan sebagainya, perlu meminta maaf daripada orang
berkenaan di samping memohon keampunanAllah swt.
Mudah-mudahan demi untuk menghindarkan diri dari seksa Allah itu akan
mendorong kita bersungguh-sungguh membuat kebaikan dan menjauhi
kemungkaran, malah berusaha mencegahnya.

Wallahua'lam.
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Mukjizatnya Azan

Pesanan Semasa Mendengar Azan....

Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidakkita
ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakanorang yang nazak, hampir ajal
tidak dapat berkata apa-apa.... lidahnyakelu, keras dan hanya mimik
mukanya yang menahan kesakitan 'sakaratul maut'.

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: "Hendaklah kamu mendiamkan
diriketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut
menghampirinya."Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan
diri, janganberkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.

Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan.
Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri
tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh
mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan
lidahnya ketika nazak .

Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita
tidakdapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang manasesiapa yang
dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabutAllah dgn
izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada
Allahsupaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.
"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baiklagi
mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. ."semasa
sakaratul maut menghampiri kami.
Amin..amin.. amin Yarobbal a'lamin.."

WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;

Wahai Ali, bagi orang 'ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.

Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Wang RM50 kelihatan begitu besar bila dibawa ke kotak
derma masjid, tetapi begitu kecil bila kita bawa ke supermarket. 45
minit terasa terlalu lama untuk berzikir tapi betapa pendeknya waktu itu untuk
pertandingan bola sepak. Semua insan ingin memasuki syurga tetapi tidak
ramai yang berfikir dan berbicara tentang bagaimana untuk memasukinya .

same2 la kite memuhasabah diri..

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Pot Luck library

wakakakaka... hari khamis lepas 17/07/08. libry wat makan2 yg dinamakan pot luck. barula ku tahu pot luck tu rupe nye ibarat kenduri makan yg mknn ye di bawa sikit sorg,,, tp lain bg aku n bg lan... cter ye gni... ade sorg p.cik yg dok kat kawsn umah tu,,, org kampung pggl dia pok lat. dia driver bus.. glamour jugak r kat area sg lembing tu,,,
klau org sebut je pok lat.. ha... kenal la dia.. baik budak kecik dewase mau pun tua..
nak di jadikan cter ye.. bile puan si sebut pot luck aku jd pelik,,, nak taye malu... sbb aku ingt aku sorg je yg x tau.. rupe2 ye ade jugak yg seangkatan denganku... bg lan la orangnya,, dia pun kenai ngan pok lat tu.. jd dgn kesempatan yg ade hari tu bg lan pun taye la puan syima... pot luck( bg lan sebut pok lat) tu mende??? puan syima pun terang la dgn serba sedikit... dgn x semena2 ye aku pun taye la jugok... dan bg lan pun terkeluar la cter pasal pok lat tu...
mase tu jugok la seme yg ade tu tergelok2.. sbgai pengajaran untukku jgn malu nak taye kalu x tau..
tibe la hari makan-makan tu,,,
mcm-mcm ada.. kari kambing, ayam goreng, ayam soledad( sponsor by k,.za ) nemo mee hailam (mesti tau ye sape sponsorr hehehe ) , ikan goreng, ikan talang, roti jala, bubur kacang, akok,karipap dan mcm lagi la,,, pendek kate penuh la meja kecik kat bawoh tu..
sebenor ye pot luck ni diadakan bagi meraikan Nora pelajar ipta yg praktikal disini.. staff library kalu mkn.. mmg seronok.. mkn ape yg di sediakan dgn jaya ye...( bgs3 x membazir )
tp..... agaknye terlampau byk sgt campuran mknn habih seme org mengadu sakit perut keesokan pg ye.. plg teruk penangan dek makanan ialah bg sam.. 11 kali ke bape kali ntoh ke tnds.. ( hehehee). tp k.mona, k.za, ngan haji sayadek masih kebal perut mereka.. tiada aduan dibuat setakat nih..
moral cter nye... ingat2 lah org yg x dpt mkn... berhati2 semasa mkn.. berhenti sebelum kenyang... wakakakaka


bg nizam... setia ngan lada yg di cilok dari ayam soledad k.za..
mkan ais krim pun dia bleh tambah kan perisa lada merah tu...
entoh ape rase nye x tau la.. tp yg pasti mase kerja2 pembersihan aku nmpk lada merah tu masih elok tanpa cacat cela nya.. ( uhhh ingtkan nak makan.. rupenye hiasan je... ) dan kesudahanya kat lam tong sampah la berakhirya kisah si lada merah.





ummmmmm... sedap nyer.... akhirya dapat tgk nora mkn nasi, mkn jugak la kuih ke ape ke.. kalu tdk,,, selame beberape bulan disini payoh btui nak tgk dia mkn.. ajk mkn pg x nak.. tgh hari x nak.. mnm ptg pun x nak... yg geram tu .. ajk mkn buah pun tanok... agak nye aku ni ajk salah time kot.. wakakakkaka





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

assalamualaikum..

hahah, tak tau la mcm ne leh join bg sam nak cipta blog ni... bile tgk bg sam, bg lan, bg nizam sebok je ngan blog masing2... jd sonok la plok... ekekekk.... tu yg sebok nak ngikut ni,,, saje nak kongsi cter.. boring2 x dok keje leh post kat sini... x pun nak bg tau ape2 yg menarik untuk di kongsi bersame.. pe2 pun kepade sesiape yg melayan blog ni harap bg la komen membina n semoga terhibur... wahhhh terlebih sudahhhh.. ahaks..kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails