Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

library kita...






ni yg asal.. bese je kan?





cadangan awal... memang nampak pelik... ekekekke




interior designer ejejejej..

















Bro. reading area.. nampak pelik je...
light reading area... menarik...
kite ye 'designer'
ni kalu letak kat umah pun cantekk
nampak mcm kat umah jer... selesa

















sempena kedatangan chief librarian iaitu mdm noraini ismail yg akan membuat lawatan ke libry kite mggu depan pada 4 disember 2008.. puan2 kite telah mengambil inisiatif baru untuk merubah serba sedikit pemandangan libry kite ni.. terutama kat kawsan light reading ngan reading area student tu...
ape lagi committe kecantikan ni kene la berpikir skt nak wat mcm ne dan ape prubahan ye... ye lah.. besar perubahan besar la uwanggg yer... hehehehape2 pun kite cube lah setakat yg termampu... harap2 dgn kedatangan chief ni.. dapat la lagi menambah koleksi2 untuk mencantikkan lagi libry kite nih.. sementara nak tggu libry baruuuu.. x pun dapat tambah uwangg pun x per.... ekekekek. x pe kite tunggu ketibaan chief nanti yerkkk? tengok la mcm ne...wakakakaka.












kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

hmm.....

"Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria, ada datang dengan perasaan 'biasa' dan ada datang dengan perasaan serba tak kena '.. Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan 'biasa' saja, hasilnya adalah 'biasa' saja, sesiapa yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa. Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita. Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah..."
Jadi renungi lah :-
1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggung jawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampeh, hasilnya macam kita 'TAK DATANG' kerja
2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler , rupanya kita hanya 'KELAM KABUT'.
3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN' , tapi rupanya kita BUSY BODY
4. Adakala kita rasa kita OPENMINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENG'AJAR'AN.
5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS .
6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA
7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE' , adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH BUAT'
Pejam mata dan renung lah diri, tapi manusia tetap manusia..sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik...
adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?
Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan..kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain. Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..kita draw kat akhirat nanti...tapi kalau kita asyik dengki mendengki..nasib la sebab dah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..
Renungi lah, berapa orang kawan kita dan berapa orang lawan kita, nescaya itu la kayu pengukur diri yang sebaiknya...

"mengkritik tidak bererti menentang,

menyetujui tidak semestinya menyokong,

menegur tidak bermakna membenci,

dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik"
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

sedapp nih...




aduhhhhh.. nampak menyelerakan sekali...

dulu penah sekali kawan aku ajk g pekena sushi ni.. mule2 tu aku segan jugek... ye la.. dah la mknn jepun.. entoh halal ke idokkk.. mcm 2 alasan yg aku bg kat dia.. supaya x terase sgt la... maklumla yg ngajok ye cine... tp bile aku dah tgk ramai jugok org melayu kite yg kuor masuk kat kedai tu,,, ( dulu ade kat megamall tu je.. sblh pizza hut.. skrg ni kat east cost mall pun ade kalu xsilap aku la.. )

lame gak dia pujuk aku untuk mkn kat situ,ats sebab2 yg x perlu la aku cter masuk jugela.. n sempat merase salmon ngan udang cicah kicap masin ye.. sedap juge...

tp aku teringin sgt nak mkn yg ade ka lam gambo tu...wasabi pun xpenah cube lagi x de peluang je lagi.. nmpk menyelerakan je kan kan? hmmmm.. so aku pun cari la maklumat pasal sushi ni... resepi dah ade,, skrg ni nak cari cuka beras yg halal.. bukan main susah lagi.. tup2 taye puan syima... dia kate gune cuka biasa pun bleh... hmmmm.. jd bleh la aku mulakan langkah pertama iaitu mencari bahan2 segar untuk dijadikan sushi... heheheh ambik mase juge nih. insyallah harap2 menjadi...





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

kuala lumpur.. kami datang!!!!!!!




wakakaka.. menjelang perayaan hujung tahun merangkap musim cuti sekolah pasti ramai dikalangan kita yg sibuk merancang bercutu bersama keluarga trsayang,, namun kami aweks 2 libry merangkap wanita2 libry akan membuat lawatan sambil bershoping ke kuala lumpur pada 20 disember akan datang( harap2 x de le aral melintang patah )

hari 19 november. persiapan utama iaitu mem'booking' tempat bermalam di hotel noble kuala lumpur..heheheh jgn x tau noble... hihihi.. bukan le hotel tu yg kami selokkan,, tp kalu pade yg buta kl mcm aku ni.. mgkn dia xpasan la,, noble hotel ni strategik untuk xtvt kami disana nanti.. ihik ihik... sat lagi cube tgk peta kat bawah ni.. mcm bleh dilakukan woooo... tu yg seronook sgt tuh...

mane x ye first aku masuk keje dulu lagi.. ade la dgr cter yg puan syima.. k.za k.ros nak menjalankan xtvt ni... namun atas komitmen keluarga dan kerjaya yg tggi telah menghalang niat mereka.. kesiann... harap2 rancangan tahun ni berjaya dengan jaya ya.. insyallah..

hmm xde ape2 yg nak di ceritakan lagi.. so... kite tungguuuuuuuu..
kite enjoyyyyyy... wakakakaka




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

semalam adalah sejarah.. hari ini adalah realiti... dan esok adalah misteri...

wakakakaka.. dah lame btul x update... geram gek tgk senior senior ku mengupdate diorg ye blog.. heheheh.. tu la.. saje je nak kongsi ngan semua... x de ape yg menarik sgt untuk diceritakan... tp ape yg pasti kata2 di ats sgt bermakna buat aku..

kalau semalam hidup x seperti yg kite dambakan.. berlaku mcm2 perkara yg kite x bape suke.. x enjoy sgt lakan?... yg kadangkala menyebabkan menyebabkan kite menangis menyesal hiba.. tertekan dan mcm2 lagilah..pendeka kata kite x suke!!!

tp x langit x slalu ye mendung..(hehehe) majoriti kalu kite hitung langit cerah lagi byk dari langit yg mendung... ( ahaks ) hari ni... akan tibe hari yg betul2 mebuatkan kite ceria.. seronok.. bangga.. sehinggakan nak satu dunia tau dan kongsi kegembiraan kite bersama.. sekurang2 ye.. mereka akn mendoakan kegembiraan buat kite berpanjangan... (aminnn...) keseronokan pada hari ni kadang2 membutakan hati kite tentang mase depan.. ingat!!!! kite cume ade satu hari=24jam untuk bergembira berseronok dengan kejadian hari ni... mungkin ke panas sampai ke petang? jgn2 hujan di tgh hari... ( haruuuu..) jd jgn terover..

ingtlah yg berlaku biarlah ia berlalu... hari ni akan mejadi hari esok... hari esok yg bakal menjadi hari ini biarkan ia menjadi satu perkara yg misteri.. n bleh kate suprise la... cume kite perlu mendoakan semoga ia adalah satu perkara yg berguna untuk kite.. bukan yg baik sahaja... x semestinya prkara baik je yg berguna..kdg2 perkara buruk dapat mengajar kite untuk menjadi insan yg berguna dalam menjalani hidup hari ini esok dan selamanya( sehingga kite dibangkitkan olehNya..)kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Sekadar berkongsi. Baca sampai habis???.petua tercekik tulang.. kajian terbaru..

Aku datang dari keluarga yg besar...16 adik beradik, bila sesekali
berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis makan besar-besar dan
best-best!!! Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka stail aku,
apabila aku bawa gaya hidup " gaya pulang ke pangkal jalan'"...maka
adalah yg tak kena sana sini...oh..
Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi..(rujuk ustaz) lalu ada yg sound:
"apahal duduk macam nak berlari ajer...."
"tak baik lutut tinggi pada makanan.."
" ni duduk ke nak berak nie..?"
Oleh sebab aku lelakiberiman, maka aku buat muka seposen...aku pun basuh
tangan,
Nota untuk mua'alaf: sebelum makan sunnah Nabi adalah basuh kedua2 tangan
dan berkumur, insyaAllah jika korang amal nie sebelum korang mati Allah
akan mempermudahkan segala urusan hutang piutang korang. ?o'utang kereta/
rumah/ kahwin/ study/along bla bla bla!!!
Sambung balik, aku pun berpikir...ada baiknya juga Nabi tak makan pakai
sudu @ garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah pulak org miskin macam
aku nak ikut sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa? stainless steel ke
inconnel 601? Nak pakai colour camne? matelic ke cooper? kan susah tu!!!
Tu belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan meja...bentuk bulat ke
bentuk heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena pergi Kedai perabot buat
ansuran mudah! jimat ! hanya RM 1 dan tunggu 30 hari, kunjungilah kedai
perabot terbesar di Malaysia , bla bla bla!!! Oh..
Biasa korang belajar doa makan macam nie:
"Allahummabariklana (hingga akhir)
Tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan mudah sajer:
"Bismillah, barkatillah"
Lepas tu makan lah, dengan tiga jari (sunnah Nabi) kemudian, ada pulak
suara2 yg sound:
"Eh, kenyang ke makan dengan tiga jari? "
Aku kata: "huh, anak cina makan dengan dua kayu elok2 habis nasi satu
pinggang!!! "
Tapi oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga jari, org lain makan
dengan lima jari, maka aku lihat kadar flow of suapan dan kadar quantity
of lauk-pauk diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar jariku dari 3
kepada 5...oh..tepuk dada tanya iman..
Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak berbasuh...
Diorang tegur: "essh..pengotor betullah"
Aku kata: "Apa pulak kotor, aku makan nasi, bukan tahik!!!"(tapi aku kata
dalam hati sebab aku lelaki beriman)
"Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul!!"-tanya diorang pada aku...
"Makan ayam sedap sampai ke kaki....makan sate sedap sampai ke lidi he he
heh"-kataku.
Banyak pulak diorang komplen cara aku makan..err maksud aku cara Nabi
makan... aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka kalau aku ubah topik
dengan bertanya :
Tahukkah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing makan daun?
Abang aku kata: sebab tengkuk lembu berat...bla bla bla..
Aku kata: "salah!!! lembu makan rumput dan kambing makan daun sebab
mereka lapar!!!(tak lawak) ha ha ha!!!"
Aku menyambung: "Penting makan cara Nabi sebab kita hari2 makan, tapi
bila tak ikut sunnah, maka jadi macam lembu dan kambing makan sajer,
namun bila korang makan macam Nabi saw makan, maka di kira ibadat...
Masa nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah, namun kena nafikan
makanan yg bagi kenyang..hakikatnya kenyang datang dari kudrat Allah. "
Tiba2 mak aku tercekik tulang ikan.. (bayangkan seorang mak cik sedang
tercekik tulang) Kemudian, Mak aku mendapat nasihat secara berperingkat,
ada yg sarankan agar makan pisang, minum air dengan capat, makan nasi
kepal dan lain2, tapi masih tak berjaya.. kesian mak aku...
"Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak buang tulang
tercekik camne?..cakap terer.."(kata abang aku)
Aku kata: "senang sajer...Mak angkat kedua-dua tangan ke atas.. "
Mak akupun buat..tapi masih tak jadi..
Aku kata: "lurus Mak, tangan mak dua-dua kena lurus... !!!"
(bayangkan seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil kedua-dua tangan
diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa2 nasi, manakala di
lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas..)
Aku kata: "Sekarang sebut: SUPERMAN RETURN!!!!!! "
HA HA HA.. (semua org ketawa)-nasi berhembur-hembur di sana sini.
Mak aku juga ketawa..sehingga tulang yg tercekik itu terkeluar..
Semuanya dari Allah!!!
He he he...selamat mencuba, ni bukan hadith,,just pengalaman.
PS: sekiranya rakan korang menjadi mayat (over ketawa sehingga tulang
mencucuk tengkuk) sesungguhnya penulis tidak bertanggung jawab!!!
(supermanpun akan jadi mayat).

* Nota: Aku dapat nie dari forwarded e-mail, sesiapa yg menulis benda nie
aku rasa dia memang kelakar..... ... andnot only that themessage? were
well presented... ...... Nice!!!!kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails