Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

Kenangan 2008

akhirya misi tercapai... alhamdulillah ape yg dirancang thn ni semua ye menjadi kalu ade yg kureng serba sedikit tu.. halalbihalal je la... yg penting 2008 ni byk memberi makna dalam hidup aku... kurang 5 hari je lagi kita bakal menyambut thn baru islam.. dan 2 hari lepas tu thn masihi yg di raikan seluruh dunia tu...


aku x byk mase nak coret semua yg berlaku dlm thn ni.. sbb sok dah start cuti.. mnggu ni lak student baru masuk.. dan masuk sem baru bg stdnt yg cuti.. so.. kat konter tu mcm bz skit la.. x de la mcm mase stdnt cuti tu.. bleh ngadap lame skit kat depan pc..(heheheh)


ape ape pun kenangan pahit manis 2008 akn ttp dihargai.. banyak perkara yg berlaku mematangkan pikiran dan perangai.. heheheh ye la.. usia makin meningkat...


walaupun target nak sambung study x tercapai thn ni aku harap mud nak sambung belaja ni berterusan ke thn depan... itu azam pertama aku untuk thn 2009.. azam2 yg lain tu( handphone canggih,, laptop,, digital kamera,, dan ehem ehem..) akn ku capai sedikit demi sedikit.. chaiyokk chaiyokk.. kalu x dpt semua serentak pun x pe... janji ia dpt memberi aku satu motivasi untuk mengejar impian dan cita2..


so.. sebelum mengakhiri post terakhir bagi thn 2008 ni aku nak ucapkan selamat thn baru kepade semua pembaca blog ni.. walaupun aku tahu org yg same je.. tp xpe la.. dengan harapan thn depan blogger2 yg ade ni akn mempertingkatkan lagi kualiti blog masing.. sampai bleh wat duit la.. kate org,, kan?? blog ni blh mendatgkan hasil sampingan yg agak lumayan... kalu ia mudah di hujung jari ape salah ye cuba kan kan kan kan???


salam tahun baru untuk semua... assalamualaikum..


p/s: kite jumpe thn depan insyallah dengan wajah baru...wakakakka.
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

yea yea yea... sok nak g kl.. shoppingggg..

yes yes yes.. akhirye.. hampir tercapai hajat kami untuk bershoping kat kl.. sok naik bus kul 8 pg.. x sabo jek.. so korang tunggu yek? nanti tau la pae kitorg beli... ape kitorg wat... kat mane kitorg g.. akanku hebahkan pada semua... har har har har.. tgguuuuuuu...


doakan kami selamat pergi dan kembali yek?kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

kene tag ngan hasbi n fyka...

Every question is referring to 1 person...
okiehhhhh...

1. What is the relationship of you and him/her?
hmmm.. biarlah rahsia

2. Your 5 impressions towards him/her.
sweet.. caring.. mengade2.. penyayang

3. The most memorable things he/she had done for you.
buatku tersenyumm???

4. The most memorable things he/she have said to you?
he/she kate.. aku ni sombong.. belagak.. padahal x punnn.. dia x kawan pun lagi mase tu..

5. If he/she become your lover, you will...
pastikan dia rase bahagia sokmo.. sekali sekale kene jugak sedih.. kalu x xde warne warni kehidupan lah..

6. If he/she become your enemy, you will...
harap2 x de musuh la.. kalu ade pun... wat x tau je.. biar dia rasekan kene pulau... pastu hasut lak kwn2 lain jgn kawan ngan dia ( heheheh teruk betui kan? jd jgn la musuh ngan aku.. )

7. If he/she become your lover, he/she has to improve on...
mantapkan dari segi kehidupan.. baik agama maupun kerja...( hidup mesti ade peningkatan.. kalu x de pun biarlah di tahap yg besederhana.. hihih)

8. If he/she become your enemy, the reason is...
sebab x nak bagi ape yg aku mintak...( nak x nak kene jugak la.. bagi.. kalu x.. " x tkt kene pulau ke??"

9. The most desirable thing to do on him/her is?
x tercapai akalku.. heheheh

10. The overall impression of him/her is...
alhamdulillah.. syukur sgt... ade dia..

11. How do you think the people around you will feel about you?
entahhh... lantak la.. x suke ckp je... kalu suke... x perlu nak heboh... kan senang?? ahaks.

12. The character of you for yourself is?
ceria kalu suke.. wat x tau kalu nak marah...

13. On contrary, the character you hate of yourself is?
emotional sgt kdg2 cpt sgt maroh,,, huhuhu

14. The most ideal person that you wanna be is?
x tau la.. heheeh

15. For the people who care about and likes you, say something about them.
love you 2 3 4 5.......

16. Ten people to tag?
nak sepuloh juge ke? bg name yg terdekat ye?

kwn2 baru...??
hasbi
fyka
naufa
blackrose
k.mona
mn
namzahs
tk
k.za

17.who is no. 2 having a relationship with?
err... x tau la... nak taye dia bleh???

18. Is no. 3 a male or a female?
Female..

19. If no. 7 and no. 10 were together, would it be a good thing?
insyaAllah..:)

20. How about no. 5 and 8?
bleh juge..

21. What is no. 1 studying about?
x tau la sape... heheheh

22. Is no. 4 single?
x tau la,, single kott???

23. Say something about no. 6
heheheh org paling bz kat opisku.. ahaks,,, jgn mareeee...kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

aduhhhh... Xcted nYErrr!!!!

Berikut adalah aturcara bagi perjalan program kami ke kuala lumpur sabtu nih... tiket da beli 8.00pg hotel dah boking.. kat noble.. ape lagi yerk??? pade peserta2 jgn lupe... pastikan barang2 yg penting perlu disediakan lebih awl supaya tiada yg ketinggalan.. para peserta dinasihatkan memakai kasut sukan... ( hehehehh sesuai untuk perjalanan jarak jauh dan lame... wakakakaka)













kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

ape pendapat anda?

hmmm agak tertarik dengan artikel ni... ruangan ‘Pendapat’ di Utusan Malaysia mukasurat 11 bertarikh hari ini 12 Diesember 2008..
Sijil cuti sakit uji integriti pekerja

Sebanyak 27 peratus daripada tiga perempat pekerja Malaysia yang mengambil cuti sakit pada tahun lalu didapati tidak jujur dalam tindakan mereka itu, menurut kaji selidik Kelly Services. Begitulah bunyinya ayat perenggan pertama dalam Utusan Malaysia bertarikh 11 Disember 2008.
Mungkin ada yang mengerutkan dahi tanda terperanjat, mungkin ada yang mengucap panjang tanda tidak percaya, mungkin ada juga yang tidak menunjukkan sebarang perubahan riak muka kerana isu itu sudah biasa berlaku dalam kalangan rakan-rakan sekerja atau mungkin ada juga yang tersenyum dan ketawa kerana mereka adalah sebahagian daripada statistik tersebut.
Walau apa pun reaksi, kita seharusnya lebih bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan. Tidak ada sebarang sebab yang membolehkan berlakunya situasi seperti itu melainkan ‘fatwa’ si pelakunya sendiri yang mampu menjelaskan keharusannya.
Sebenarnya isu ini bukanlah suatu yang asing bagi mereka yang bekerja. Sungguhpun begitu, ketiadaan fakta dan statistik hasil kajian yang dijalankan secara menyeluruh dan terperinci telah menyebabkan isu ini menjadi seperti api dalam sekam, seperti barah dalam badan.
Usaha pihak Kelly Services harus dipuji walaupun ia menampakkan kepincangan namun ia penting untuk sebarang usaha pembetulan.
Di dalam Buku Isu-isu Fiqh Perubatan Semasa karangan Al-Syeikh Walid bin Rasyid Al-Su’aidan (terjemahan Dr. Basri Ibrahim cetakan 2007) isu mengenai surat akuan sakit ini juga telah disentuh.
Menyentuh perbincangan mengenai surat cuti sakit ini, Islam memberi dua pandangan iaitu adakalanya ia menjadi harus dan ada kalanya ia menjadi haram.
Menurut pengarang, tidak timbul sebarang keraguan pada keharusan mengeluarkan sijil cuti sakit dengan syarat pesakit memberitahu aduan yang sebenar, iaitu menceritakan tentang penyakit yang dialaminya dan pegawai perubatan itu pula berdasarkan pengalamannya mendapati pesakit tidak dapat melaksanakan tugasnya dengan wujudnya penyakit seperti itu.
Apabila seseorang pesakit membuat aduan yang palsu bagi membolehkannya mendapat surat cuti sakit pada hal dia tidak layak mendapatkannya, maka dalam hal ini penulis meletakkannya dalam kategori haram.
Apatah lagi jika surat cuti sakit itu merupakan suatu yang dibeli dari mana-mana pihak tanpa berjumpa doktor pun.
Kita perlu ingat bahawa kehidupan kita di dunia adalah pentas bagi menilai sejauh mana perlakuan manusia di atas pentas yang sementara. Ganjarannya nanti adalah pada hari akhirat.
Di sana, kita akan melihat semula rekod-rekod cuti sakit palsu yang pernah kita gunakan di dunia dahulu ditunjukkan semula, walaupun sepandai-pandai mana kita menyorokkannya daripada pengetahuan pegawai atasan tempat kita bekerja.
Keadaan akan bertambah parah jika kita membuat perkiraan gaji yang kita terima pada hari kita ‘bercuti sakit’ itu sebenarnya ialah gaji yang kita tidak layak terima.
Ini kerana adalah tidak patut kita menerima gaji pada hari yang sebenarnya kita mampu bekerja tetapi disebabkan oleh kelicikan kita mendapat cuti percuma.
Setelah itu, wang gaji tersebut akan digunakan untuk perbelanjaan harian, menyara keluarga, memberi anak dan isteri makan dan minum dan segalanya akan menjadi begitu rumit ibarat kerana nila setitik rosak susu sebelanga.
Makanan yang haram bukan sahaja pada namanya sahaja, seperti daging khinzir namun cara memperolehinya juga boleh menyebabkan makanan yang dimakan menjadi haram atau syubhah.
Natijah menyuap makanan yang haram kepada ahli keluarga termasuklah anak-anak ini akan nampak mungkin pada peribadinya, malas untuk beribadat, rumah tangga yang tidak rukun damai, keperluan yang sentiasa tidak cukup dan banyak lagi halangan yang muncul. Mungkin kita ‘untung’ satu hari, tetapi ruginya bertahun-tahun.
Memang ada keadaan di mana kita benar-benar memerlukan cuti. Jika begitu ambil sahajalah cuti tahunan dan tidak perlulah himpunan cuti dibawa ke tahun hadapan atau ditukar ke hadiah wang tunai selepas pencen.
Jika kita kehabisan cuti sekalipun, ambillah cuti tanpa gaji walaupun situasi ini sedikit memeritkan. Namun, ia adalah jauh lebih mulia daripada menipu.
Membuat perancangan untuk bercuti merupakan satu lagi kaedah yang baik. Jika kita adalah jenis orang yang cutinya amat mudah terhakis seperti terhakisnya tanah tinggi selepas hujan, maka berjimat cermatlah sedikit.
Jika orang lain boleh menguruskannya, kita juga pasti boleh. Jika tidak boleh, belajarlah daripada mereka yang pandai menguruskan cuti tahunan mereka.
Bagi pihak yang mengeluarkan cuti sakit pula, kita seharusnya lebih bertanggungjawab dan bertindak mengikut garis panduan dan prosedur. Walaupun saudara-mara atau kenalan rapat yang meminta, katakanlah tidak boleh.
Nabi Muhammad SAW ada bersabda yang bermaksud: “Akan sentiasa ada di kalangan umatku mereka yang berdiri di atas kebenaran” (Al-Bukhari). Saidina Ali diriwayatkan ada berkata: “Katakanlah yang benar walaupun pahit.”
Amalan mengeluarkan sijil akuan sakit dengan dikenakan bayaran juga tidak bertepatan dengan etika seorang pegawai perubatan.
Jika ia berlaku di kaunter klinik kita, tanpa melalui kita sekalipun, kita masih bertanggungjawab untuk memastikan ia tidak berlaku.
Sesungguhnya rezeki itu semua datang daripada Tuhan. Sekiranya kita cuba untuk mendapat rezeki dengan cara yang tidak disukai oleh Yang Maha Pemberi, maka pastinya suatu hari nanti kita akan kecundang.
dr. irfan mohamad
Exco Persatuan Alumni Doktor Perubatan USM
usik2..: jagalah kesihatan tubuh badan kite.. jauhi perkara yg bleh menyakitkan badan kite.. insyallh banyak manfaat ye.. ekekekek
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

TOur to Terengganu

akad nikah kat masjid

sah suami isteri..

seri pengantin

pasangan bahagia


sempat juge nak wat kenangan..

hehehe... akhir ye selamat juge kami untuk menghadiri majlis hari bahgia kawan karibku.. wann.. huhuh walaupun sebelum ni mcm2 dugaan yg kami tempuhi yg blh menyebabkan kami tidak dapat hadir.. pertama disebabkan clash dgn lawatan kerja ke istac.. ( hehehe me kasih puan syima/ SI kerama mbenarkan kami cuti.. sbb ye dah lame kami rancang perjalanan nih..) kedua.. sbb hujan lebat yg blh membawa kepada kebanjiran air.. ( mase tu sedih yg amat.. keciwa je...)
hmm.. dlm perjalanan kami x ade byk masalh... cume peta... yg diberi tu terlalu mudah... x detail lgsg.. x de arah tujuan... huhuhuh.. kami cume di suruh berpandukan arah jalan ke kota bahru je... ape lagi jumpe je jln kota bahru tu le jln yg kami tuju... sampai la kami ke masjid CHALOK KEDAI.. hmm lepas solat maghrib kami diarahkan supaya menuju ke hospital PERMAISURI. dalam cari2 hospital kami jumpe hospital setiu.. pelik... tkt sesat kami benti la kat petronas,, taye cashier tu... dia kate tu la hospital permaisuri.. sbb ni mmg kawasan permaisuri,,, hehehhe kami pun dah blurrr sgt.. hari plok dah mkn gelap.. hujan plak tu,,, last2 wan kate tguu je kat situ nanti dia dtg amik.. x sampai sejam.. wan pun tibe...
entoh mcm ne p.cik dia kate kami ni dah ikut jln jauh kalu ikut jln pantai dah lame sampai... ( kami lari dlm 20-30 KM wooo... blh save minyak n mase.. huhuh) xtp x pe.. sekurang2 ye kami sampai.. dan senang je jumpe tempat yg kami cari tu... mane x ye... satu perkare yg kami suke sgt kat bandar terengganu ni.. nak cari arah tuju tu mudah sgt,,, mmg kompom x sesat ye.. ( kalu sesat pun dalam bandar tu je.. hehehe)bukan pe dgn ade ye papan tanda tu mmg memudahkan keje kami mencari tempat tujuan kami ni... ye la first time ke sane.. mmg x tau pape...
hmmm satu pengalaman yg baru dan menyeronokkan la... heheh..
hehhe akhir ye tercapai jugak la niat aku nak tgk sendiri wan nikah n sanding... kawen.. dulu wan.. padahal dulu bukan main susah lagi nak cari kawan laki2...malu la..ape la... tetibe jer.. nak kawen... dgn pilihan kuarge lak tu? x kenai pun.. x berkwn pun.. x bercinta pun.. mcm kembali ke zaman dulu kale... ape2 pun kami harap sgt.. dan berdoa semoga itu adalah jodoh yg terbaik buat mu wann.. SEMOGA BAHGIA HINGGA HUJUNG NYAWA...



hehehe tinggal lah kami.. berdua..kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

kebaya pendek batik lepasss

huhuhu hari ni hari ahad... kene keje lepas bercuti.. baru 4 hari cuti tp mcm dah lupe je mcm ne nak keje.. ekekeke dah la dgn aircond yg sejuk nih.. tambah lagi hujan kat luor tu.. huuhuhu beh tdo woooo.... tp nak wat mcm ne mmg dah keje... x keje x de le duit.. x de duit x de la shoping..
sebut pasai shoping nih... heheheh.. lagi 5 hari je lagi kami akn serang tempat2 biase shoping sakan kat kl.. dah la skrg ni tgh sale,, heheheh x sabo rase ye..

hehehe smlm ade pengalaman lucu n menarik jugak la nak di kongsi... smlm pegi kenduri kawen paeh.. menarik ye nak g kenduri tu bukan ape,, buat pertama kali nye... aku pakai kebaye... ngan kain batik lepass... hahahhah kelako sgt... aku tgk org pakai cun je.. tp bile aku kai mcm balut nangka jer,,, terbelit2 aku dibuatye.. mule2 tu ok je... nmpk ok.. cantik... posing depan cermin... hmmmm dah paus hati.. aku pun pusing2 la depan cermin... setelah lime minit posing... nak try la jln... mcm bese la.. aku ni kire ganazzz skit.. mau x ye... x penoh hayat aku kai kain batik kat umah.. hari tu agak ye terlupe,,, dgn selambe ye aku melangkah bebas dan laju.. menghayun kaki... arghhhhh.. tersepit.... nasib x tesembam je... aduiiiii.. susah tol... nak gerak,,, tu blm lagi lagi kai kasut tumit tggi... ( nasib la x kai mase g kenduri kat ganu tu.. kalu x haru... )
tp ttp x berputus asa... bela lagi kain tu.. sampai la aku rase senang nak jln... bela punye bela.. sampai berpeluh la smlm? ade org dah lame nunggu aku... nak x nak jln je la kuor,,, heheheh kire bleh la,,, naik tgga.. naik kete n jln sampai la ke kenduri paeh tu dgn selamat... cume aku rase org dok pandang slackk je kat aku... (mngkn aku yg pasan kott) tp wat xtau je... mkn je la.. dah mkn kejap trus balik... nasib la x de insiden2 yg x kuingini... akhir ye.. berjaye la... mengayakan kebaye pendek bersama batik lepas..
hmm lepas ni blh la lagi nak melaram... ahakss,,,kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

FRUSSSTTTT yerrrrrr

huhuhuhu... sedih yer,,, Allah je yg tau perasaan ku... ini.. ape yg aku impikan yg agak lame ni mgkn x akan menjadi kenyataan.. tp aku pasrah je.. mgkn ade hikmah disebalik nya yg aku x nmpk... ape pun aku doa2 la ape yg berlaku selepas ni semua ye berakhir dgn takdir yg baik dan sempurna... aminn...

di kesempatan ini.. belum terlambat lagi aku nak ucapkan selamat menyambut aidil adha,, semoga dengan berkat hari raya yg turut di panggil hari raya korban yg menuntut kite berkorban sesuatu yg mgkn amat bermakna buat kite... semoga kite mendapat balasan yg baik dari Allah S.W.T aminnnnn...






kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Perlu ke berbasa basiii??

hmmm sejak dua minggu ni mcm2 perkara yg berlaku dipersekitaran pekerjaanku dan hidupku jua.... bleh katakan seme la yg x bape menarik la untuk di kenang kan? tp serba sedikit ia bleh dijadikan satu pengajaran yg bergune la..aku perhatikan makin lame makin menjadi2 pulok doh 'mende' or 'perkara' yang aku x suke tu... tp ape nak wat rase2 ye mmg payah nak diselesaikan kot? ( ape 'mende' dan "perkare" tu??? x perlu la nak dihebahkan.. sape yg dpt tgkp ape yg sdg diperkatakan ni so lu pk la sendri...)
berbalik pada tajuk di atas... perlu ke kite berbase basi??? ade ke yg x paham ape tu berbase basi? maleh eh nok terang.. skrg ni banyok cter indon kat tv.. mustahil la x paham??.. bukan ye ape... ( kite fokuskan dlm kehidupan terdekat harian kite eh? especially kat tempat yg kite paling lame berade... heheheh.. opis kan?? ) hmmm... kadang terpikir di benakku ini.. ape perlu berbase basi.. kerna kadang ia langsung x dihargai??? x diendah pun?kadang2 kite saje je kan? tp dlm hati...makk aiii bukan main jauh nyimpang dari ape yg diluahkan...
hmmm ade juge yg mmg suke berbase basii.. sbb dia rase dgn care tu dia bleh merapatkan jurang sialturrahim sesame kroni... pelik ye?? penting sgt ke??? yg nak dipetikai skrg ni ialah penting sgt ke kite menjaga hati org lain terutama rakan2 kite... especially yg seangkatan bekerja ngan kite.. yg hari2 tgk muke dia... cube kite pikir.. taye diri kite sendiri.. ( aku ni... bercakap.. berlaku..bergurau..beremosi.. ber.. ber. lain lagi lah... ade ke menjage hati sesame kite?? ) dapat x kite jawab dgn tepattt????.. hmmmm tpk dade taye la hati...
kdg kala diam x beerti suke.. dan smestiya x suke... cume dalam sesuatu keadaan tu kite x bleh nak menunjukkan expresi yg tepat mengenai sasuatu keadaan... hmmm tu la... mmg sifat manusia kan ? suke mentafsirkan sesuatu melalui luaran tanpa mempastikan dngn betul keaadaan yg sbenarye... nak2 yg jenih x berpkiran... ikut suke hati keras dia je... berkate2 tanpa memikirkan perasaan org yg disekeliling mereka... bile kene kat btg hdg sendiri cepat aje nak melenting??? pandai juge mereka mengunekan pkiran diorg sehingga bleh merase kepanasan dalam diri mereka?? hmmmmmm

lain yg nak diceritakan lain pule yg terpapar.. hehehehe.. x pe lah.. ape2 pun x perlu lah nak berbase basi lebih2 sgtt... muakkk...kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails