Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

KoRbAn..


Hari ni libry ssssejukkk.. dah lame x merase kesejukan begini.. dalam2 duk sejuk sambil dok godam2 sistem baru nih puan syima bg tau ade tazkirah ustaz Ali, aku x pikir panjang dah, kalau kebiasaanya agak payah aku nak tgglkan ofis waktu2 sebegitu.. bila dah join ... ustaz bagi tajuk korban dan ulasan mengenai ajaibnya sedekah. mase tu lah aku tau yang korban ni boleh berhutang semata2 untuk korban. sedangkan selama ini aku ingt hal ini mengikut kemampuan kita.. mase ni la aku rase menyesal sangat x ikut tazkirah ni dari dulu lagi.. bukan ape.. ade jugak ceramah yang aku dengar tp x pernah plak sebut hal yang se detail ni. bila sebut pasal sedekah.. sedekah bukan la dari segi material sahaja.. kalau ikutkan banyak kategori sedekah ni. ape yang paling menarik perhatian aku ialah bila ustaz ulas tentang perasaan pemberi berdasarkan golongan2 tertentu.. baru aku tau.. kita kalau memberi ni memang x patut mengharapkan balasan.. walaupun sekadar terima kasih.. kire jadi macam x ikhlas. sbb aku kadang2 bila memberi pertolongan ade juga mengharapkan balasan.. maksudnya.. kalau aku tolong orang nanti orang akan tolong aku.. kira x ikhlas la aku agaknya.. ade segelintir golongan manusia apabila memberi...seakan2 ingin menunjuk2 pemberiannya.. ade pula yang ingin mengusai penerima supaya sefahaman dengannya.. ade pula yang ingin mengetuai si penerima.. ada juge yang hanya mahukan pujian serta pengiktirafan dan ade juga pemberi yang ingin meguasai penerima supaya ikut akan segala kehendaknya.. sepertimana pemberi tidak suke akan ejekan atau cacian seperti itu juga lah penerima tidak suka akan ejekan mahupun cacian.


aku rasa 45 minit mmg x cukup untuk huraian lebih lanjut. kalau ikutkan ade banyak perkara yang aku nak tanya berhubung masalah harian yang berlaku sehari2.. insyallah tazkirah akan datang.



note untuk puan syima n Si, kalau saye terlebih kurang fakta kat atas tu tolong betul2 kan yer? hihihi nanti jgn lupe ajak saye lagi,,kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

3 comments:

  1. Betul la fakta tu...tapi untuk bab hutang tu ikut Ustaz apatah yg saya dengar kat radio IKIM, kalau hutang berjadual dibolehkan kita berkorban, mcm hutang kete, rumah, tapi kalau hutang carpet, atau hutang dgn member, kena selesaikan hutang tu dulu..Wallahhuaklam..Elok gak kita pergi untuk cari ilmu bersihkan hati yg ada kotoran tu

    ReplyDelete
  2. insyallah... begitu la niat di hati.. semoga dipermudahkan allah.. aminnn

    ReplyDelete

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails