Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

TuAh ReZeKi = SeRoNoKk


Seronok seronok seronok..
habis berkurus cuti seminggu
konon nak selesaikan sesuatu
tak cukup cuti seminggu
mulakan kerja pada hari sabtu

Seronok seronok seronok..
keje hari sabtu
kene tunggu luar pintu
sebab takut kene kacau hantu
sorang sorang je jadi penunggu pintu


Rezeki rezeki rezeki..
lepas kerja ada majlis nak kene hadiri
majlis fasa kedua yang tempoh hari
pertama kali main game dapat menjuarai
walau anak tak nak lari dari kaki..

Bertuah bertuah bertuah
tak sangka diri ini begitu dihargai
dapat hadiah lebih kami suami isteri
tarima kasih tidak terperi
buat penaganjur majlis tempoh hari
semoga tahun depan lebih meriah lagi..




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

BaTaNg HiDuNg

manusia...
ade hidung,,
ade hidung tinggi..
ade hidung besor..
ade hidung kepek..
ade hidung chekok..

aku,,,
kalau doh kene atah batang idung...
baru nok sedor..
kalu dok kene main bahang ikuk dang jer,,,
kamu..
ade jugok hok kene atah batang idung,,,
tapi???? dok sedor sedor jugok,,,

aku dan kamu,,,
sekali sekala kene kasor,,
lemah lembut sangat dok jadi,,,
skali kabo skali dok ingat,,
skali kasor??? sendri mau ingat la..

kamu...
lain orang lain ragam..
lain kepala lain fikiran..
lain penyampaian lain penerimaan..

aku..
salah orang jangan dikenangkan..
salah sendiri muhasabah la diri...
cakap orang pandai..
apa lagi??? lu pikir la sendiri...

semoga aku.. sentiasa dapat menerima teguran mahu pun dugaan dalam menjalani kehidupan seharian, demi menjadi insan yang lebih baik sari semalam....kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Aku BuDaK BaiK

aku budak baik
lahir lahir ibarat kain putih
semakin berlalu masa
semakin bercorak kainnya
semakin berwarna putihnya
apakah warna penyerinya
adakah baik perubahan warnanya
ataukah buruk kesudahannya

aku budak baik
adakah masa penentu segalanya
apakah menanti waktu terhenti
maka bermula segalanya?

aku budak baik
perlukah aku menjadi baik?
perlukah aku mejadi lebih baik?
perlukah aku menjadi yang terbaik?
perlukah aku?
mestikah aku?
haruskan aku?



Aku ingin menjadi isteri yang taat untuk suamiku, anak yang baik untuk ibu bapaku, ibu yang penyayang untuk anakku,tidak lupa manusia yang berguna untuk agama dan bangsaku.kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

ApA YaNg KaU TaHu

apa yang kau tahu...
apa yang kau tahu,,
apa yang kau tahu...

semua perkara kau tahu..
semua perkara kau nak tahu..
semua perkara kau kene tahu..

apa yang aku tahu kau kene tahu..
apa yang kau tahu aku tak perlu tahu,,
apa yang kau beritahu aku akan tahu..
kalau kau tak beritahu macam mane aku nak tahu?????

apa yang aku perlu buat untuk tahu??
apa yang kau perlu buat untuk aku tahu??
apa yang kau dan aku perlu tahu???
adakah semua orang sudah tahu????
apa yang kau tahu????







kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

PaKeJ PeNgHaPuS DoSa - DoSa KeCiL

Sehari sebelum Raya- bahan sakit pale ngan perik tekok. orang duk sibuk kemah kemah umoh.. masok rendang tuppak.. aku pung sibuk jugok.. tapi campur gaul nge sakik pale.. berak pale.. hadoiiii.. tapi yang beh... mak mertua sporting.. adik2 ipor pung bleh mitok tolong,,, walaupun seme laki,, hahahaha.. siap jugok la. ayam masok meroh.. rendang daging.. pagi raye je masok nasi beriani jadi nasi bukhori.. lalallala...

seminggu beraya - tak sedap badan pulak,,, bisa bisa badan. tapi tetap jalan jalan raya kumpul duit raya untuk shaakir... hihihi... seronok.. jauh berjalan.. maklumla tahun lepas berpantang.. walaupun tak sedap badan tapi ku gagahkan juga untuk beraya sakan. seronok beraya.. balik dari beraya orang ramai lak serang umah.. tak sempat berehat mana.. tapi tetappp kontrol ayu... hahahhaha padahal seharian beraya... penat tak terkata.. tapi hati banyak suka...

dua minggu beraya - await la jadi lagu ni.. chek telampau sakan beghaya sampei tak jago kesihatan chek.. tetiba ja gastrik serang chek lai.. dah kena gastrik,, tambah lai CB. tak tahan chek noo....

tiga minggu beraya - ada lagi sisa gastrik dan tak sedap perut, kali ini selsema pulak menyerang,, plus sakit tekak yang amat.. sempat berpuasa 6 2 hari saja.. rugi rugi rugi.. tak pe.. isnyaallah after syawal nanti start dengan puasa ganti je la.. tapi aku akan cuba dapatkan 4 hari lagi,.. kalau sempat...


orang kata.. sakit ini penghapus dosa dosa kecil,
insyallah,
kesakitan mengingatkan aku kepada kekuasaan ALLAH,
mengingatkan umurku yang entah bila tamatnya,
mengingatkan dosa-dosa yang aku lakukan.
semoga aku diberikan kesihatan yang baik untuk menjalankan tugas harian sebagai makhluk ALLAH yang sentiasa mengingatiNya.





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

ReMpiT RaYa



muahahahhaha... sudah lama aku tidak menconteng ke muka blog ini.. sekadar singgah tengok jer.. lalalalla~~~ bukan sibuk sangat.. bukan tak de idea yang banyak, tapi entah kenapa berehat sebentar menikmati bulan mulia yang penuh berkat. kalau nak cerita berdasarkan tajuk, memang kelaut la jawapnyer, sengaja aku gabungkan dua perkataan yang tak berapa nak sesuaiiii itu.. REMPIT RAYA, ye la, kita kan masih lagi di bulan syawal, masih lagi sebok beraya sakan kesana kemari, tanpa memikirkan wang yang bertempiaran lari.. maknanya bonus tak cukup la tu.. lalalalala raya tahun ni memang sakan.. baju sedondon. macam nak pergi majlis mesyuarat '' dulu kini dan selamanya'' bak kata zamir.. kikikii... janji melatop.. hahahahha. Anaknda pun tak kurang hebatnya, sedondon juga, hasil jahitan nenda terchenta. ralat, kami tidak dapat memotrekan kesedondonan kami walau dalam sekeping gambar pun. ralat ralat ralat. Tapi tidak mengapa, insyallah raya terdekat ini kami akan menggayakan sekali lagi. muahahahhaha...

Tak banyak yang nak aku ceritakan pasal raya, semuanya seakan basi.. biarlah tahun depan aku ceritakan lebih awal dari tahun ni, So, aku ceritakan skit pasal rempit.. lalalalal~~~ hihihi.. hari ini dengan jayanya aku merempit datang ke opis. setelah beberapa tahun aku menunggang kancil putihku. hari ini dengan berani aku membonceng adikku sekali. heheheheh dengan merasmikan helmet yang aku beli bebulan yang lalu. kononnya ingin mengepong ngan my hubby, tapi tak jadi.. wahahahhaha.. jadi aku telah merasmikan dulu dengan my sista. Pape pun aku bersyukur la sebab dah bertahun tak menunnggang motor tapi berjaya sampai dengan selamat, insyallah balik nanti pun semoga selamat.



gambar hiasan.. gelak la kalau korang nak gelak..
yang pasti i bawak motor sopan key...









kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

SeLaMaT TiNgGaL ,,, SeMoGa DiPeRtEmUkAn LaGi

4 hari lagi insyaallah..
seluruh umat islam bakal menyambut ketibaan hari kemenangan..
ketibaan hari raya setelah sebulan berpuasa,,
tahun ni aku sudah merasakan..
apa yang dikatakan dengan kesedihan ditinggalkan Ramadhan yang mulia..

banyak perkara yang mengajar aku di bulan yang mulia,,
semoga aku menjadi manusia yang lebih baik dari semalam,,

dan semoga aku dipertemukan kembali dengan ramadhan yang akan datang.

kesempatan menulis disini,,
aku memohon ampun dan maaf kepada yang selalu menjeguk2 membaca coretan aku..
jika ada salah silap menulis,,, terguris perasaan sewaktu membaca coretan ini..
harap di maafkan,

SELAMAT HARI RAYA
maaf zahir dan batin
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

KiSaH BuDaK JuAL KuiH - SeBaK TaPi TeRkeSaN

Hari itu selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

"Abang nak beli kuih?" katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

Tak apalah dik... Abang dah pesan makanan," jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

http://1.bp.blogspot.com/-5ZcxMk2M7Js/ThMVoMq1EpI/AAAAAAAACGY/AngV51J42Sc/s400/kuih.jpg

"Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?" katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

"Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni," kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, "Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?"

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

"Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang." katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

"Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu," Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

"Kenapa bang nak beli kuih ke?" tanyanya.

"Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!" Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

"
Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!" katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

"Abang nak beli semua ke?" Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

"RM25 saja bang."

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!






aku copy paste citer ini dari email yang aku dapat, tak kisah la cerita ini betul mahupun rekaan. namun aku harap kisah ini dapat jadi pengajaran buat kita semua dalam menjalani kehidupan seharian terutama dalam usaha mencari rezeki yang halal.. sejuk perut ibu mengandung, bertuah anak tersebut dianugerahkan ibu yang mulia fikirannya.





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

SeNaNg HaTi



hati manyak senang..
uwang akan datang..
muka manyak seri...
itu senyum lampak gigi...


muahhahaha.... seronok.. semalam kan kerajaan dah umumkan bonus untuk penjawat awam. Satu perkara yang amat menggembirakan semua penjawat awam aku. Bukanlah satu perkara yang aku harapkan sangat, aku memang tak pernah bagi harapan yang tinggi untuk perkara yang begini,, tapi tipulahhhh.. secebis je harapan yang tinggal.. akhirnya,, alhamdulillah... dapatttt jugak.. lalalalala~~~~ hurmmmm... harapan aku lepas ni semoga kerajaan bagi pelarasan gaji pula.. hehehhe... tak kisah la nak kata bagi betis nak peha... ke.. yang penting ini yang semua orang mahukan.. ye dak??? tipu... kalau ade yang kate tak nak. hihihihi....RM500 sangat berharga buat masa ini. Sekarang ni memang tak kisah la ape fahaman politik masing2.. hahahhaha nampak sangat mata duitan haku ni.. Pape pun, satu je pesanan dari aku... '' BERHEMAH DALAM BERBELANJA'' jangan nanti lepas raya gigit jari... ahakss.....





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

TaDaRuS




ALhamdulillah.. tiba hari jumaat yang mulia, hari kelima seluruh umat islam berpuasa, tak terlambat lagi aku nak ucapkan selamat berpuasa. Rmadhan tahun ini alhamdulillah, banyak perkara yang aku dapat perbaiki, dan ingin baiki, perubahan perubahan baru yang banyak berlaku di persekitaran aku juga banyak membantu. bersyukur kepada ALLAH s.w.t kerana memberi aku kesedaran untuk menerima perubahan ke arah kebaikan, semoga hari ini aku akan menjadi yang lebih baik dari semalam. dan seterunya,


Sempena bulan mulia dan tempat baru yang aku diami untuk mencari rezeki kali ini, telah diadakan satu majlis tadarus al-quran untuk semua staff yang ada. satu perkara yang telah lama aku nantikan, al-maklumlah, 2 3 tahun kebelakangan ini aku banyak ''syok sendiri'' dengan bacaan aku. sebelum ini aku dah rasa bangga, setahun aku dapat khatam quran, tapi kalau ikutkan dari bacaan aku yang banyak mendapat teguran dari rakan-rakan, maka aku telah mendapat satu kesimpulan, aku perlukan semua ini, aku perlukan rujukan dari mereka yang lebih baik dari aku, supaya masa masa akan datang aku tidak lagi memberi pelajaran yang salah kepada orang lain terutama kepada anak-anak aku nanti.

Tak lupa kepada '' pakcik google'' banyak membantu aku menemui banyak perkara perkara penting yang aku perlu tahu sebelum menjalankan tadarus al_quran, dengan harapan perjalanan majlis kami akan diberkati ALLAH dan masing masing mendapat ganjaran dari perbuatan yang kita lakukan.

kalau entri sebelum ini aku dah terangkan serba sedikit tentang pengertian tadarus Al-Quran
kali ini aku nak kongsi sedikit mengenai :

Adab bertadarus

1. Berniat mengerjakan tadarus di bulan puasa adalah kerana Allah.

2. Tumpukan perhatian dan fikiran kepada ayat-ayat yang dibaca.

3. Fahami dan rasailah kebesaran dan kehebatan Allah.

4. Fahamilah kandungan atau ayat yang dibaca.

5. Jauhilah ingatan kepada permasalahan lain.

6. Anggaplah setiap ayat yang dibaca ditujukan kepada diri sendiri.

7. Apa yang dibaca biarlah terkesan di hati. Contohnya, ayat yang menyentuh tentang seksaan Neraka, datangkan rasa gerun dan takut di hati akan seksaan Neraka itu dan sebagainya.

8. Bacalah dengan jelas, teratur dan jika boleh dengan tajwid yang betul.




credit to Doa harian





selamat beramal dan renung renungkan...kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaHiRnYa SeOrAnG UmAt MuHaMmAd



















3 Ramadhan

lahirmu ku tidak menghitung hari
hadirmu sebelum malam hari

kesakitan yang tidak pernah kurasai
namun telah ku lupai
saat melihat dirimu sebagai lelaki

wajahmu menyejukkan perasaanku
senyuman mu menghilangkan lelahku
tawamu meriangkan hatiku

tangismu meruntun jiwaku

kehadiranmu pelengkap hidupku

























Ya ALLAH kau jadikanlah Muhammad Shaakir bin Saiful Nizam sebagai hambaMu yang taat kepada ibu bapa, serta berbakti kepada agama,dan masyarakat, kau jauhkanlah segala perbuatan jahat, kau jadikanla dia ke arah golongan orang orang yang sentiasa beriman kepadaMu YA ALLAH.










kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

PeNgErTiAn TaDaRUs Al- QuRaN


Soalan; Ustaz, ada pendapat megatakan jika kita Tadarrus Al-Quran secara Berjamaah/Berkumpulan dgn kaedah "Seorang Baca Sebahagian, Semua Dapat Pahala". Contohnya: Ahli Jemaah ada 30 org. Setiap ahli baca 1 Juzuk. Maka setiap Ahli Jemaah dapat Pahala Spt. Membaca Keseluruhan Al-Quran. Pada waktu yg sama menjimatkan masa dan ada kemungkinan boleh khatam Al-Quran setiap hari. Harap Ustaz dapat menjelaskan perihal ini.

Jawapan;

Membaca al-Quran berkumpulan secara tadarus (yakni saling membaca dan menyemak bacaan al-Quran) adalah sabit dari Nabi s.a.w. dalam hadisnya (bermaksud); “Apabila berhimpun sekumpulan manusia di suatu rumah Allah (masjid) kerana membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara sesama mereka, maka turunlah ke atas mereka ketenteraman, mereka dilimpahi oleh rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut nama mereka di hadapan malaikat-malaikat yang berada di sisiNya”. (Riwayat Abu Daud)[1]

Menurut ulamak; maksud tadarus ialah saling mempelajari al-Quran iaitu seorang membaca dan yang lain mendengar dan memerhati bacaannya. Setelah ia selesai membaca, di sambung pula oleh orang lain. Berkata Imam al-Minawi; maksud “membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara sesama mereka” ialah mereka saling mengikuti bacaan sesama mereka, kerap mempelajarinya dan berusaha menjaga/menghafalnya sesama mereka kerana takut lupa” (Faidhul-Qadier, hadis no. 7776).

Dari sudut pahala, apabila kita membaca dan mempelajari al-Quran secara bersama –yakni seorang membaca dan yang lain mendengar-, semua yang terlibat akan mendapat pahala. Yang membaca akan mendapat pahala tilawah sekalipun bacaannya tidak lancar. Ini sebagaimana disebut oleh Nabi s.a.w. dalam hadisnya (bermaksud); “Orang yang mahir membaca al-Quran dia akan bersama dengan malaikat safarah (pembawa wahyu) yang mulia dan taat/berbuat kebajikan. Manakala seorang yang membaca al-Quran dalam keadaan tergagap-gagap (yakni tidak lancar) di mana ia menghadapi kesukaran dan kepayahan ketika membacanya, maka dia akan memperolehi dua ganjaran” (Riwayat Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ibnu Majah dari Aisyah r.a.).[2]

Yang mendengar pula akan mendapat pahala istima’ (mendengar tilawah/bacaan orang lain) dan pahala menegur (jika sahabat yang membaca tersalah). Firman Allah (bermaksud); “Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah (baik-baik) dan perhatikanlah dengan tenang, agar kamu mendapat rahmat” (Surah al-A’raf, ayat 204). Sabda Nabi s.a.w.; (bermaksud); “Sesiapa yang mendengar dengan teliti satu ayat dari kitab Allah (al-Quran), ditulis baginya dengan kebaikan yang berganda-ganda dan sesiapa yang membacanya maka ia akan menjadi cahaya untuknya di hari kiamat”. (Riwayat Imam Ahmad dari Abu Hurairah r.a.)[3]

Adapun kaedah yang saudara sebutkan di atas iaitu setiap orang membaca bahagiannya tanpa didengar dan diperhati orang lain, maka itu –pada pandangan saya- tidaklah dapat dinamakan tadarus kerana tadarus membabitkan dua pihak iaitu pihak yang membaca dan pihak yang mendengar serta menyemak. Setiap orang yang membaca dalam kumpulan itu -Insya Allah- ia akan mendapat pahala dari tilawahnya. Namun adakah ia turut akan mendapat pahala dari bacaan kawan-kawannya yang lain (tanpa ia mendengar dan menyemak bacaan mereka), maka itu memerlukan penegasan dari nas yang lain. Jika ada nas, dapatlah kita mengiyakannya. Namun jika tanpa nas, tidak ada hak untuk kita mereka-reka pahala tanpa sebarang kenyataan dari Allah dan RasulNya. Pada pandangan saya, biarlah kita mengekalkan kaedah tadarus yang disebut oleh Nabi s.a.w. dalam hadis di atas. Sekalipun kita tidak berkesempatan mengkhatam al-Quran –kerana mungkin kaedah tadarus itu memakan masa-, namun melalui kaedah itu kita dapat membaca dengan teliti, kesalahan kita ditegur dan kita juga akan mendapat segala kelebihan yang dijanjikan Nabi s.a.w. dalam hadis tersebut.

Wallahu a’lam.


aku dapat dari email IIUM, sangat memberi ilmu baru buat aku,kebetulan pula aku juga bakal menjalani majlis tadarus di tempat kerja,semoga ia menjadi makluman kita semua.

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

ReNuNgAn Di BuLaN PuAsA

Kewajiban berpuasa dalam Al Qur’an

"Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan bagi kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan bagi orang-orang sebelummu, agar kamu bertakwa" [Al Baqarah:183]

Keutamaan berpuasa:

"Diriwayatkan dari Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Surga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk seorangpun kecuali mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya" [Bukhari-Muslim]

"Diriwayatkan dari Abu Said al-Khudri r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Setiap hamba yang berpuasa di jalan Allah, Allah akan menjauhkannya dari api Neraka sejauh perjalanan tujuh puluh tahun" [Bukhari-Muslim]



Bersahur (makan sebelum Subuh) itu sunnah Nabi:

"Diriwayatkan daripada Anas r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Hendaklah kamu bersahur karena dalam bersahur itu ada keberkatannya" [Bukhari-Muslim]



Ketika kita berpuasa, kita dilarang berkata kotor, mencaci, atau berkelahi. Hal ini untuk menempa diri kita agar memiliki akhlak yang terpuji:

"Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seseorang daripada kamu sedang berpuasa pada suatu hari, janganlah berbicara tentang perkara yang keji dan kotor. Apabila dia dicaci maki atau diajak berkelahi oleh seseorang, hendaklah dia berkata: Sesungguhnya hari ini aku berpuasa, sesungguhnya hari ini aku berpuasa" [Bukhari-Muslim]


Puasa yang sia-sia:


"Dari Abu Hurairah ra: katanya Rasulullah saw berabda: "Barang siapa tidak meninggalkan ucapan dusta dan berbuat jahat (padahal dia puasa), maka Allah tidak butuh ia meninggalkan makan dan minum" [Bukhari]


Jika kita berpuasa, tapi kita berkata dusta atau menyakiti orang lain, maka sia-sialah puasa kita.


credit untuk blog syiar islam


selamat beramal,,, dan renung-renungkan..
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

SeLaMaT KeMbALi



Alhamdulillah,
subhanallah,
Lailahaillah,

Syukur kepadaMu Ya ALLAH, aku masih bernyawa untuk melihat ciptaanMu, merasai kembali kedatangan bulan yang dinanti, merai kembali syawal yang dirai penuh ceria di hati, semoga dengan kedatangan Ramadhan kali ini akan membawa aku lebih beriabadat kepadamu dan meninggalkan laranganMu ALLAH. Sesungguhnya aku manusia biasa yang terlalu mudah melakukan dosa. Wahai tuhan ku tak layak kesyurgaMu, namun aku tak pernah terfikir untuk sanggup ke nerakaMu.




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

WeDdInG Of ThiS YeAr ParT | |




suku akhir 2011,
Ramadhan yang mulia bakal menjelma tak lama lagi,
kemudian disusuli Syawal yang gembira,
semoga dengan kehadiran bulan yang penuh bermakna ini akan membawa sejuta kebahagiaan buat kawan kawan kawan aku terutama yang bergelar pengantin baru.
yang pertama kali memasuki fasa baru dalam hidup mereka.


aku mulakan dengan gambar kawan terbaik aku..
kami berkawan sejak dari tadika,
sekolah rendah menengah dan menegah atas yang sama..
pertama kali kerja pun tempat yang sama..
tapi mungkin jodoh rezeki aku di tempat lain..
namun persahabatan masih kekal dan semoga akan kekal sampai bila bila..









Watiey & Zainal
05-06-2011


majlis yang diberi tema
CHENTA AGUNG WATIEY & J-NAL
apa yang menarik dengan pasangan ini..
memang aku tak penah sangka,
orang yang mula mulanya amat dia benci masa zaman sekolah dulu,,
rupanya menjadi suami pengikat hati sahabatku yang satu ini,
ternyata zainal mampu menambat hati seorang gadis bernama watiey


kalau korang nak tahu zainal juga merupakan antara sahabat baik aku sehingga kini,
kami rapat macam adik beradik,
disebabkan aku dan watiey rapat secara tidak langsung zainal juga aku anggap seperti adik beradik aku sendiri.
zaman sekolah merupakan zaman seronok yang tak akan lupakan bersama mereka.

18-06-2011
Zainal & watiey

semoga kekal sampai hujung nyawa wahai sahabat..






















orang serterusnya yang melangkah ke jinjang pelamin ialah Mazura anok pok mat..
hihihi femes dengan panggilan Ma.
kalau mase sekolah menengah dulu... dia la yang kami ramalkan bakal mengakhiri zaman bujang terdulu dari kami kami..
namun, ramalan kami meleset..
kami kami dulu yang mendahului beliau..
jodoh pertemuan dan perpisahan
adalah ketentuan ALLAH.


Mazura & Saufi
18-06-2011


















Ralat,
tidak dapat menghadirkan diri pada majlis perkahwinan Koha dan hanipah,
semoga mereka berbahagia hingga hujung nyawa.

Koha & Haney
25-06-2011


















last but not least,


Ayu & Kamal
02-07-2011



penutup majlis perkahwinan para sahabatku,
ayu dengan kama.
isnyallah, mereka la penutup bagi tahun 2011,
setahu aku tiada lagi jemputan atau ura-ura
ada kawan aku yang bakal melangsungkan perkahwinannya pada hujung tahun ini,
almaklumlah,
jarang orang be'wah time musim tengkujuh,
tapi kita hanya mampu merancang,
hanya DIA yang menentukan.



khas buat mereka yang bergelar pasangan suami dan isteri...





Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“ Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir "
- Ar-Rum : Ayat 21


Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :
" Manusia Hawa dijadikan daripada rusuk manusia Adam, bukan
dari kepalanya untuk menjadi atasnya, bukan dari kakinya
untuk menjadi alasnya, malah dari sisinya untuk menjadi teman
hidupnya, dekat dengan lengannya untuk dilindungi dan dekat
di hatinya untuk dicintai “


" Ya Allah
Satukanlah hati kedua mempelai ini seperti Engkau satukan hati Adam dan Hawa, Yusuf dan Zulaikha dan seperti Engkau satukan hati Muhammad SAW dan Siti Khadijah.
Semoga Allah memberkati dan menghimpunkan kamu berdua kebaikan dan keberkatan di dunia dan akhirat “


Ya Allah Ya Tuhan Kami, Kurniakan Rahmat Kepada (pengantin) Suami Isteri Agar Kekal Abadi, Aman Damai Yang Berkekalan Di Alam Rumahtangga, Sihat Walafiat, Dimurahkan Rezeki Dan Dilanjutkan Usia Dengan Mendapat Zuriat Yang Soleh Serta Mendapat Syafaat Daripada Junjungan Besar
Nabi Muhammad SAW.
~ Amin Ya Rabbal Alamin ~









kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MeSTi JaDi MaCaM WoNdErPeTs









Wonderpets, wonderpets, kami datanggg..
Membantu anda yang dalam kesusahan ..
Kami tak besar dan kami tak kuat..
Bile bekerjasama kami jadi kuat…
Heyy.. wonderpets.. Yeyyyy



Apa yg penting ,,,kerja sama,,,
Apa yg penting ,,,kerja sama,,,

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

KiSaH TuKaNg DeNgAn BuDaK PeJaBaT

muahahhahah...




kali ini nak bagitahu sedikit kisah antara si tukang kayu dengan budak pejabat, dah lama aku duk perhati mereka berdua ini. Macam macam kesimpulan yang aku dapat daripada segala hipotisis dan pemerhatian yang aku buat, cewahhh.. macam eksperimen sains tingkatan 3 la pula.. lalalla~~~ Namun ada yang boleh aku kongsikan di sini dan ada juga yang aku rasa tak berani nak utarakan lagi, nantilah, bila aku rasa dah bersedia untuk menerima tohmahan tohmahan pengkomen tegar, masa itu barulah aku ceritakan lebih lanjut lagi, paling aku takuti ialah jika menyentuh sensitiviti orang orang yang tidak bersalah. mana lah tahu kan? baiklah.. aku akan mulakan dengan kisah Tukang kayu. Ringkasan sahaja.. aku tahu ramai yang tak suka entri panjang panjang kan? heheheh..


si tukang kayu, kalau dengar saja nama pekerjaannya mestilah bukan hanya melibatkan kayu semata-mata, kalau dalam bahasa formalnya tukang kayu ini lebih kurang macam buruh binaan la.. tapi aku lebih suka gunakan tukang kayu sebagai panggilan. nampak lebih manis. tukang ni berat kerjanya. memenatkan, maklumlah menggunakan tulang empat kerat. kerja dibawah terik matahari pula. peluh merecik membuatkan satu badan berbau. tukang ni berkerja dengan tak ramai kakitangan, walaupun melakukan kerja kerja berat, bancuh simen, ikat bata, pasang kekuda, pasang bumbung, namun kerja-kerja dapat dijanlankan dengan cepat tepat dan bersemangat. walaupun berkerja dengan 2 atau 4 orang saja, tetapi '' muka masih ada senyum...'' masih lagi bergurau senda bagai. masih lagi dapat menyelesaikan kerja2 dengan masa yang ditetapkan, malahan lebih hebat, siap lebih awal dari jangkaan. kalau nak kira upah dan kerahan tenaga yang diberikan, mungkin berbaloi.. berbaloi la untuk kerja yang di lakukan, bak kata orang tua dulu, alah bisa, tegar biasa? betul ker? aku pun tak pasti. tukang ni kalau kita tengok, lebih banyak kerj dari rehat, hipotisis: semakin lambat kerja semakin teruk kerja akan datang, mengapa? kalau kerja banyak rehat, makin lama masa yang akan diambil.. nanti, tak pasal2 kena kerja di terik panas, jadi semakin cepat kerja diselesaikan semakin cepat mereka berehat untuk hari itu.


Kalau kisah budak pejabat pula, hurmmm... aku pun budak pejabat, salah cakap aku kena.. tapi ini berdasarkan realiti yang aku tengok dan dengar dari kebanyakan kawan2 yang sama pendapat macam aku. kita patut syukur, kerja dalam keadaan cantik kemas berhawa dingin bagai, kalau yang wanitanya bermekap ada dikalangannya agak tebal. kerja kerja pejabat tidak seberat tukang kayu, kalau peluh merecik pun akan kering dek kekuatan hawa dingin yang ada. kalau jenis kerempeng macam aku ni jangan harap la nak merasa berpeluh kalau tak keliling turun naik tangga opis 10 pusingan.. mustahil la sangat.. lalalalala~~~ kita patut bersyukur lagi di bantu oleh ramai kakitangan yang lain, ye la. kalau dah nama budak pejabat, dah tentu la jawatan ini mempunyai penjawat yang paling ramai dalam satu2 organisasi. Mustahil pula kalau pengurus lebih ramai dari budak pejabat? mustahil mustahil mustahil.. kalau kita tengok kat kedai2 kedai makan, jam 8 pagi, ramai budak-budak pejabat berkeluar mencari roti canai biasanya.. ada juga jam 9 baru menginjak keluar dari pebajat untuk mencari nasi lemak. tak kurang juga menunggu jam 10 untuk makan nasi beriani. kemudian jam satu rehat lagi, penat sedikit bekerja jam 4 minum lagi.. banyakkan waktu rehat kita? lalallala~~~~ sykur lagi.. diberikan kesempatan dan kemudahan sebegitu baik sekali.




aku tertarik nak tulis entri seperti ini,
sebab baru baru ini my incek hubby mencuba nak jadi tukang sehari..
lalalalla~~~
habis longgar skru badan sendiri
banyak menda yang aku nak cakap..
tapi takut tergigit lidah sendiri..
budak pejabat jadi tukang mungkin menjadi,,
tukang menjadi budak pejabat, agak mustahil sekali,,
dan kalau betul menjadi,,
bersykur amat kehadrat ilahi..








kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

BeTuL La ~~~ || SaMbUnGaN Ye La ~~~

betul la...
pakaian melambang indentiti kita
betul la..
kalau tak pakai luar biasa kene lebih usaha
betul la...
kalau nak berjaya kene pakai luar biasa..
betul la...
hati ini tak pernah menipu kita..
betul la..
kadang kala kena percaya..
betul la..
mereka suka meng'kata dan meng'ada
betul la..
kita kadang kadang yang tak terkata
betul la..
biarkan saja mereka
betul la..
biarkan saja sampai mereka terpana
betul la..
kita cuma insan biasa
betul la..
rambut memang tak sama hitamnya
betul la..
betul la..
betul ke???



sigh...


'' Ya ALLAH kau jadikan kami golongan yang lebih sedar akan kesusahan serta gembira dengan kesenangan orang lain. kau permudahkan lah segala perbuatan baik yang kami lakukan. Dan janganlah kami di golongkan dalam golongan manusia yang sombong dan bongkak antara sesama manusia. Serta, Jauhkanlah kami dari perasaan hasad dengki sesama manusia. ''

amin..


kadang kadang aku terlampau emosi dengan sesuatu perkara yang buat aku sesak nafas samada dengan melihat atau mendengarnya.. mungkin disebabkan iman yang lemah, aku masih tidak dapat mengawal amarah dan hasad dengki..





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Ye La ~~~

ye la....
kita ini siapa...
ye la...
pakai biasa biasa saja...
ye la...
lain kali pakai la luar biasa..
ye la...
nak tunjuk sket keluarbiasaan kita...
ye la...
ade jugak orang kisah siapa kita..
ye la...
nak buat macam mana??
ye la...
pakaian kita melambang identiti agaknya...
ye la...
kita bukan jenis bergaya..
ye la...
orang akan pandang sebelah mata..
ye la..
kita tak boleh ubah persepsi mereka..
ye la...
pokok pangkalnya hati mereka...
ye la..
berdarah hati kita...
ye la..
apa kata buat tak tahu saja..
ye la..
sampai bila?
ye la..
mungkin sampai bila bila..
ye la..
mana tahu mereka bakal sedar semuanya??
ye la...
ye la...
ye la...




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MaLaNg TiDaK BeRbAu

Malang tidak berbau..
kalau nak berlaku
tiada signal untuk kamu..

Malang tidak berbau..
kalau dah terjadi
mungkin menjadi tragedi

Malang tidak berbau...
sebelum terjadi
cepat cepat elakkan diri

Malang tidak berbau..
kalau dah berlaku
tak guna gigit kuku

Malang tidak berbau...
aku dan kamu
harus menjadi satu

Malang tak berbau
Malang tidak berbau..
kemalangan tidak akan terbau..
Alangkah bagus kalau malang berbau..
macam kejadian tsunami yang akan diberitahu..






Nota kaki: malang tidak berbau.. anakku jatuh katil akibat kecuaian aku...







kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MuMmY ~~~ LiEzA YaNg CoMeL - Tag DaRi KAhUnU KaHaNaT n BlaCk RoSe





Wakakkaka.. mengada aje tajuk entri kali ni.. well.. ape pun tugas aku selesai.. bila di tag aku akan cuba untuk mengetag orang lain pulak.. wahhaha.. semoga dengan itu hubungan sesama blogger akan berpanjangan.. hihih... kali ni tugasan aku ialah senaraikan 5 sebab mengapa aku jadi BLOGGER? Terima kasih kepada kahunu kahanat dan Black Rose suka nature tag aku..

  1. Aku ada tulis sebab utama ngape aku jadi blogger kat page atas blog aku. disebabkan dah ade.. korang scroll kat atas.. baca sendiri.. lalallalalal ~~~~~~~~~~ dah baca? okey... seterusnya
  2. Aku suka blog sebab ia dah jadi macam diari untuk aku.. semua perkara yang aku rasa aku bleh share dengan serata yang membaca.. mungkin dalam sesuatu perkara mahupun ilmu yang aku dapat perpanjangkan dan menjadi satu ibadah buat aku kelak.
  3. Bila dah jadi blogger ni barulah seronok skit nak baca blog orang lain. aku ni kan pengomen tegar.. so, bila dah ade blog sendri. nanti bila komen kat blog org mesti aku masukkan add. aku.. supaya orang laen bleh trace aku ni siapa n dari mana.. nanti diorang mesti penasaran nak tgk blog aku plak... wahahhahaha..
  4. Dengan menjadi seorang blogger jugak aku dapat mengasah bakat aku manaip dengan lebih baik.. cita cita aku ada jugak nak jadi penulis.. mana la tau kan kan kan?? ahaksss....
  5. adeh... ape lagi ek??? hurmmmmm ... last... aku menjadi seorang BLOGGER sebab... nak jadi terkenal.. bleh gitu??? hahahha... iyelah.. kalau dah tulisan serta cerita kita bleh di baca oleh semua lapisan pelosok dunia?? tak terkenal ke?? hak hak hak.. perasan artis gitew..
okeh.. selesai tugasan.. jadi.. seterusnya aku nak lepaskan tugasan ini kepada 5 blogger lain iaitu.. :

Izyan si model cun
ummuzuhairzinnirah
Riniez blog yang hampir bersawang..
Life Cik Sepet pun.. yang hampir berhabuk..
Cik Nurul RegenBogen walupun dag di tag..kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Beza Rasulullah Dengan Kita Cuma Sedikit

Ya, beza kita dgn Rasulullah CUMA SEDIKIT jerk !!??

Kalau Rasulullah sedikit-sedikit bersedekah, kalau kita sedikit bersedekah...
Kalau Rasulullah sedikit makan, kalau kita sedikit-sedikit makan...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit bekerja, kalau kita sedikit sekali bekerja...
Kalau Rasulullah sedikit tidur, kalau kita sedikit-sedikit tidur...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit shalat, kalau kita sedikit sekali shalat...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit baca surat panjang, kalau kita sedikit baca surat panjang
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit berjuang, kalau kita sedikit sekali berjuang

Kalau Rasulullah sedikit-sedikit dzikir, kalau kita sedikit sekali dzikir...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit cobaan, kalau kita sedikit sekali cobaan...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit berkorban, kalau kita sedikit sekali berkorban
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit dakwah, kalau kita sedikit sekali dakwah...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit berpuasa sunnah, kalau kita sedikit puasa sunnah...
Kalau Rasulullah sedikit HARTA, kalau kita sedikit-sedikit HARTA...

Kalau Rasulullah sedikit-sedikit tahajud, kalau kita sedikit sekali tahajud...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit dhuha, kalau kita sedikit sekali dhuha...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit membaca Qur'an, kalau kita sedikit membaca Qur'an...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit mengajarkan ilmu, kalau kita sedikit mengajarkan ilmu...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit memaafkan, kalau kita sedikit sekali memaafkan...
Kalau Rasulullah sedikit-sedikit MENYAMPAIKAN, kalau kita sedikit sekali MENYAMPAIKAN



untuk di kongsi bersama.. renung renungkan.. dan selamat beramal...
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MoOd MaLaS


BuLaN JuLaI MuNcUlKaN DiRI MeNgiNgAtKaN AkU AgAr TiDaK MeNjAdI InSaN YaNg MaLaSs

wohooooo... hari ini sudah 5 hari di bulan tujuh.. kalau nak tahu, hari ini sudah dua hari aku kembali menggantikan puasa yang masih berbaki 17 hari.. sempat??? ke tak sempat??? kene jugak berusaha sementara waktu masih ada. Bulan ini bulan julai.. atau lebih tepat lagi bulan Sya'ban. sudah tentu bulan hadapan Ramadhan bakal menjelma.. selepas itu Syawal yang malas lagi aku nak citer.. pose ganti pun tak habis lagi, ada hati nak citer raya raya raya wahahhahaha...

muahahhaha... dah lama sangat malas beraja dalam diri ini sejak entri terakhir ku tulis tempoh hari.. jadi.. hari ini sampai dah tak terfikir isi untuk entri kali ini.. ape la yang aku nak merapu ini.. kalau petang ini dapat berbuka dengan ikan kerapu sedap juge... ahaks.. adehhhh... merepek lagi... macam nak makan kerepek pulak hari ini..

okey okey okey... dah habis... hurmmmm...


hurmmmmm....






ermmmm.......





???????





dah habis...








???





dah habis la!!!!








stop to scroll down..

TAMAT


T__T






kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MaKiN KeRaS KePaLa



hurmmmm...
senang... keras kepala..
tak kan ada yang berani pijak kepala..
tengok saja..
tak kan berani buat apa apa..
sebab kepala keras...

wahahahhaha...
seronok weh..
nanti akan keras ini kepala..
ada sedikit berani juga...
itu polis juga tarak berani kacau sama
ini keras kepala...

wohoooo...
lagi sekali..
entri double meaning kan kan kan???
ahaksss...

yahuuuu...
bakal tiba saat yang aku tunggu...
keras kepalaku...
nak ngepong merempit@membonceng dengan suamiku..
wakakkaka..
keras kepala maksud aku ialah.....









tara....
bau kedai..
tak sampai sejam semasa entri ini ditulis..
khoya jer.. wahahahha


kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

WAhhhh!!! YaNg InI NaMpAk BArU



ceh... entri macam iklan sabun pencuci je..
serbuk pencuci apa ntah..
saja nak kasi tahu kat semua..
entri ini adalah entri pertama aku buat di pejabat baru..
bangunan baru...
meja baru.. persekitaran baru,,
pc je lama..
cewahhhh...
dengan meja bersepah..
wayar berselirat..
semua menda nak kene mop sana sini..
tapi bior kelantok dulu..
nak test line dulu..
ahaksss,,,

teruja...
( pantas saja taipan aku.. )
sebab meja sesuai kot..
meja lama sangat besar
dengan kerusi yang agak besar untuk saiz S macam aku..
tak lama lagi nak tukar ke saiz M kot?
wahahahahha...

gambar hiasan semata-mata..
nanti gue upload yang berkaitan dengannya.. hokeyyyy???

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

DeWa CInTa || KoNoN ...

Nah... sudah habis demam NORA ELENA kan kan kan?? ke ade lagi yang tak puas hati macam aku nih.. muahahha.. biasa la,, aku... emosi lebih... dah tak de keje katakan.. kikikiki. Sekarang kita mula dengan demam DEWA CINTAKU pulak.. gantikan dengan nora elena. tak tahu pula aku cerita ini juga adalah adaptasi dari sebuah novel terbitan 2005. ( tanya pak cik google ) banyak dia bagi info pasal ni.. korang jangan malas k?? tanya je pak cik google.. semalam episod pertama.. hurmmmmm... macam biasa la.. untuk siaran pertama.. not bad la. Iqram Dinzly hero menggantikan Rosyam Noor.. ini pun aku tengok pada cover novel tersebut la. kalau la ROsyam yang jadi hero,, maunye aku tak tengok.. ahaksss... tak berapa nak sesuaiiii tetttttt.... dan peminat fanatik yang tak suka heroin pula akan sibuk mengata-ngata kat FB, blog dan mana mana yang berkaitan dengannya.. siapa lagi kalau bukan si cantik seksis meksis FASHA SANDHA, aku tak kisah. ape orang nak cakap pasal dia. nak buat macam mana.. dah bergelumang dalam dunia artis.. tapi macam kelakar.. dia jadi penyanyi dalam citer nih.. hik hik hik.. T__T


hurmmm... nak citer la skit pasal sinopsis novel DEWA CINTAKU karya dari DILLA HUSSIEN yang aku dapat dari ENCIK NAKAL ( tertarik dengan nama blognya.. )



Walau cinta tak pernah aku cuba, tak pernah aku rasa, aku mampu berikan segalanya. Cuma hanya… jika kau bawa aku terbang bersama, meneroka alam cintamu yang beku… izinkan aku mencairkannya, izinkan akutemanimu, hingga ke akhir masa… DEWA CINTAKU. Iqbal & June, miliki sejarah hidup yang sama, menjadi mangsa perpecahan keluarga sehingga menjadikan mereka manusia-manusia yang tidak perlukan cinta. Namun apabila cinta itu tidak berdosa… mereka tersungkur jua di kakinya….




Sinopsis pendek dari novel ini. Jadi, korang kene lah tengok citer ni dari mula sampai habis kalau nak tahu, kalau aku tulis sinopsis penuh kat sini mesti korang dah dapat agak kan jalan ceritanya.. kalau nak tahu jugak, janganlah malas tanya pak cik google yang serba tahu tu. wakakkaka.. Buat masa sekarang ni my hubby ( incek suami ) tak bunyi apa-apa lagi pasal aku duk asyik membebel aje komplen itu ini depan tv.. mungkin sebab dia tak bape sihat lagi tu.. semoga cepat sembuh ye sayaaang?? nanti kita lawan komplen lagi pasal drama drama melayu kat tv.. hik hik hik..




(o) (o)
O
____




Ps: Perasan tak sekarang ni aku asyik ulas pasal drama dan filem aje.. ade kredibiliti jadi pengulas tak aku nih?? hik hik hik perasan je kot?? wakakakka...




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

iBu IbU iBu AyAh || BaPa || WaLiD || AbI || PaPa || aBaH

Semalam..
kat radio..
kat tv..
kat akhbar...
heboh...
memperkatakan tentang hari...
hari apa??
hari untuk semua lelaki yang bergelar ayah, papa, bapa, abah, abi, walid dan sebagainya..

tapi aku???
buat tak tahu saja...
orang duk sebok2 wish sana sini..
aku senyum aja...
adik aku beria belikan kek untuk abah aku..
aku tumpang makan saja..
( sedap pulak kek tu )

kenapa??
kenapa aku macam tak de perasaan saja?
kenapa ye?
hurmmmm....


aku pernah dengar ada sumber mengatakan haram menyambut hari ibu..
kerana sebab berkait dengan akidah kita. bla bla bla...
korang sila tanya pak cik google pasal ni
so.. sama jugak la kes dengan hari bapa ini..
tapi ada jugak org kata tidak mengapa untuk meraikan hari hari tersebut..
apa yang penting niat perai dan yang dirai...
hurrmmmm...

aku tak de la nak bertelingkah sangat pasal ni..
kerana menurut pendapat aku sendiri..
tak perlu nak tunggu hari tersebut untuk meraikan ibu bapa kita..
mengapa mesti ikut adat dan agama yang bukan islam..
yang kadang kala kalau tak cukup ilmu di dada bisa menyesatkan sesiapa saja.
betul!!! ada mulut yang lantang bersuara..
'' kalau tak tibanya tarikh tersebut manakan datangnya ucapan untuk mereka? ''
hahahha....
jawapan aku..
tepuk dada tanya lah hati..
muahahhahahaha....


lain orang lain ragam,
betul.. jarang ibu bapa mengharapkan sesuatu dari anak mereka..
kadang kala cukup sekadar ucapan.
kadang kala perbuatan dan tutur bicara kita pun dah menunjukkan rasa hormat dan kasih sayang kita pada kedua ibu bapa terchinta..
namun masih ada lagi yang mengatakan sekali sekala ucapan akan menjadi lebih bermakna..
well... kali ini..
tepuk dada tanya selera

aku..
nak ambil jalan selamat,,,
takut jugak kalau meraikan hari yang sama dengan agama lain akan menyebabkan terpesong nanti..
kita mana nak ambil tahu apa yang mereka raikan..
apa yang mereka perjuangkan.. yang kita tahu.. mereka melakukan perkara yang baik..
perkara luaran yang baik..kadang kala banyak menda yang tersirat yang kita perlu kaji dan ambil tahu supaya kita lebih jelas lagi tentang perkara perkara sebgini. peringatan untuk aku dan kamooo...
tetap ingin meraikan lelaki yang bergelar bapa dalam hidup aku..
tapi bukan sama hari dengan hari mereka mereka itu..
kalau semalam mereka meraikan..
aku akan tunggu sehari dua
selepas itu.. atau pun sebelum itu.. ataupun tunggu saja hari hari keraian lain,,
contohnya hari lahir kek.. hari perkahwinan kek..
hahahah.. macam kelakar je bunyi yer..
betul la.. aku perlu ambil tahu lebih berat lagi pasal hari ibu bapa ini.
supaya tak tersalah fakta..







luv both of you..
buat my hubby
( cewahhh.. tukar dari incek suami.. lomantik sket ma.. )
terima kasih kerana belajar menjadi ayah yang baik
semoga menjadi ayah yang soleh dalam mendidik isteri serta anak soleh dan solehah.. kita masih sama sama baru menjadi ibu dan ayah.. perjalan yang mungkin masih panjang untuk kita tempuhi.. semoga ALLAH berikan kesabaran buat kita.. dan permudahkan segalanya.
amin...






kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

NoRa ELeNa || vs || KaSiH YaNg SuCi

Semalam.. berakhir sudah drama NORA ELENA, drama yang mungkin menjadi kedemamman sesetengah pihak.. termasukla aku.. tapi tak berapa panas.. minggu pertama saja bisa membuat aku penasaran untuk nonton.. namun selepas itu semakin membanding bandingkan dengan novelnya. nak buat macam mana, sebab dah obses sangat kot dengan novelnya maka aku suka membanding-bandingkan antara duanya. huhuhuhu.

Dalam sibuk sibuk membandingkan drama itu.. incek suami bersuara.. '' citer ni kan dia dah tulis adaptasi LONGGAR dari novel kasih yang suci '' ... nahhh.. muahahhahah.. tersengih saje ler... baru faham,,, padanlah tak sama dan pelik sikit dari citer asal.. kikikiki.. tak pe lah.. aku masih lagi tak puas hati.. novel jadi drama atau filem.. kebanyakanya novel lagi berkesan.. hihihi.. tapi yang tak tahan tu dah minggu terakhir baru nak perasan,, letih.. duk membebel depan tv. duk bertekak dengan adik-adik.. wahahahha..

Pape pun aku masih enjoy tengok citer nih. tak sabar jugak nak tunggu novel seterusnya yang bakal diadaptasi lagi.. kali ni kalau longgar pun biarlah lebih hebat dari citer asalnya.. harap harap lah.. next.. OMBAK RINDU,,, masih lagi pelakon Aaron aziz. Wakakakkakka..


kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

RaWaTaN GiNGiViTiS

aduhhhh....
anakanda masih diserang gingivitis atau dalam bahasa melayu nya radang gusi..
kesian betul. bengkak gusi menyebabkan tenggelam giginya yang makin tumbuh itu.. huhuh
selera makan semakin kurang, doktor kata disebabkan tekaknya yang merah,
sebelum ini telah pun di beri antibiotik.. namun tak sampai seminggu selepas habis antibiotik kuman masih menyerang, menurut kata pakar kanak kanak Yaw, kuman jahat yang agak hebat telah berjaya menyerang anak aku. disebabkan kuman ini hebat dan mampu melawan antibodi bayi maka ia akan menyebabkan mangsa demam dan tidak selera makan. kesian...

Nasib baik aku mengambil tindakan untuk terus bertanya yang pakar.. kalau sebelum ini ke klinik biasa, rawatanya juga biasa biasa sahaja. cakap nya juga biasa biasa sahaja. bukan membandingkan, namun beberapa kali menghadapinya aku pasrah.. mungkin pada yang pernah mengalami keadaan seperti aku akan mengangguk ngangguk dan besrsetuju dengan pandangan ini. kebanyakan dari klinik swasta hanya mengejar patient atau lebih betul lagi.. duit la kot? bukan sekali dua kejadian sama berulang. Syukur aku masih lagi mampu untuk memberikan rawatan terbaik untuk keluarga aku. Namun terfikir juga mereka yang kurang kemampuan, adehhh... malas la.. nak pikir banyak.. bikin stress, aku tidak mampu untuk melakukan apa apa untuk mereka selain mendoakan kesejahteraan orang lain.

sedikit perkara yang aku nak share dengan semua yang membaca.. terkejut juga aku membacanya tadi. mungkin sedikit sebanyak dapat menambah pengetahuan kita. kalau tak kena kita tak cari tahu.. kalau tak baca manakan kita nak tahu??



kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

WeDdInG Of ThiS YeAr

cewahhh...
tajuk macam gah jer..
wedding of the this year..
muahahahha...
terbawak hati ini untuk membuat satu tampalan khusus untuk kawan kawan yang agaknya memang merancang semuanya pakat menamatkan zaman bujangan mereka pada tahun ini.
kalau nak di fikir logik akal fikrian aku..
kebanyakan mereka semuanya telah pun menamatkan pelajaran masing masing..
kebanyakan mereka juga mempunyai kerjaya yang menjamin masa depan.
mungkin dek kerana itu la semuanya pakat duk kawen tahun ni..
hahahha..
dah sampai seru la lebih tepatnya lahi.
hik hik hik..


hurmmm...
kalau nak ikutkan ramai aje pasangan pasangan yang tidak di jangka..
menamatkan zaman bujang..
dan ade juga yang tidak disangka menjadi pasangan hidup masing masing..
namun aku sebagai sahabat hanya mampu untuk mendoakan kesejahteraan dan kebahagiann buat mereka semua..






dimulakan dengan bismillah....








2011 di rasmikan oleh model cantik ini..
izyan SK. pernah satu sekolah menengah atas bersama dia..
tidak dijangka gadis yang senang kami sapa sebagai easy ini memang dikenali sebagai seorang yang pemalu.
tup tup.. aih...
model makkk..
cun lagi... masuk paper dan majalah bagai..
tahniah buat easy..
kalau nak tengok lebih banyak kejayaannya tengok saja di sini.

{ 5 feb 2011 }





laila..
lemah lembut, baik hati, dan peramah orangnya.
hampir 20 tahun bersahabat dengan dia. sedikit pun tidak pernah terkecil hati dengan perwatakannya.
{ 11-13 march 2011 }

motif aku guna gambar ni..
hehehe... ade sekeping dalam banyak banyak tu..
tukang pukul cakap itu gambar aku yang amik..
muahahahhahaha.. ( bangga giler..)
klik je untuk tengok lebih jelas.. kalau nak tengok lebih banyak klik je kat sini
lagi banyak gambar menarik kat sini..





bersamaan juga dengan majlis pertama tadi..
kawan sejak tadika..
mira.. si kecil molek..

ralat..
aku tidak dapat menghadirkan diri ke majlis perkahwinannya atas sebab yang tidak dapat dielakkan.


{ 11 march 2011 }






masih lagi hari yang sama..
amik ko.. sehari nak kene attend 3 4 kenduri..
apakan daya..
hanya pergi mana yang termampu saja..

siti..
si manis yang pemalu, tapi kalau dah kenal lama..
tak de la malunya dia..
gelak tawanya bikin kawan kawan senang dengan lenggok bicaranya.
aku sempat hadir sebentar sahaja ke majlisnya,
namun ia cukup memberi makna buat aku yang sememangnya dah lama terputus hubungan selepas tamat sekolah menengah.

{ 11 march 2011 }










next....











{ 21 May 2011 }

Nor '' boolat''
tetap manis..
lama juga 'lost contact'
akhirnya apabila ketemu...
perkhabaran bakal melangsungkan perkahwinan yang kuterima..
tumpang gembira untuknya.










nisa..

{ 28 may 2011 }

juga tidak dapat menghadirkan diri ke majlisnya..
kali ini juga atas sebab yang tidak dapat dielakkan.
tahniah dan semoga berbahgia senantiasa hendaknya.









yang paling tidak kusangka..
alhamdulillah..
bertemu jodoh awal buat aisyah..

cukup sopan, ayu dan berbudi bahasa,,
cukup disenangi baik teman wanita mahupun lelaki..

{ 4 june 2011 }

walimah yang sederhana namun cukup meriah dengan kehadiran sahabat dan keluarga.







tettttt....


T__T


tak habis lagi...
ramai lagi yang aku tengah godam FB untuk dapatkan gambar mereka..
akan ada WEDDING OF THIS YEAR part 2


kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

MiMpI JaDi TuKaNg PuKuL



adehhhhh...
pelik tapi benar..
aku tak paham..
ape yang aku fikirkan sampai termimpi mimpi..
dalam tengah duk sebok nak pindah randah ni..
sempat lagi???
wakakakakaka..


TUKANG PUKUL...
adoiiiiyaiiii
ape ganaz sangat ke aku ni?
nak pukul pukul bagai?
badan cekeding...
nak pukul pukul pulak..
kene pukul buleh ler..
muahhahahahhaha....

seronok wehhh...
dalam mimpi aku semua mende aku nak pukul
tak kira masa,,
memukul aje...
pantang nampak..
mesti nak pukul..
dag giler agaknya...
suke hati aku aje..
yang paling best jadi tukang pukul kat majlis kawen orang..
perghhhhhh
syokkkkk
teruja amat....
tapi sekejap je mimpi tu..
tak puas lagi...



cewah...
entri ' double meaning ' okey???
hak hak hak hak...






















ini bukan aku...






















ini lah yang aku mimpikan semalam..





















gambar hiasan..
lebih kurang seperti yang ada dalam mimpiku.. hehehehhe













T__T

hehehhe... aku tak citer kat sape sape pun lagi.. even kat incek suami..
kalau dia baca mesti dia geleng kepala..
aku tahu..
wahahahhahaha..
berangan jer dulu...
kekekekkeke




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

TiAdA IsTiLaH AkU LeBiH BeSaR DaN KaU KeCiL

Kau lebih besar manakala aku lebih kecil dari kau..
sudah tentu kau lebih kuat manakala aku sedikit lemah..
kau lebih baik manakala aku lebih kurang saja..
kau lebih bijak manakala I FOLLOW saja..

Serius!! First impression. orang kata pandangan pertama bisa membawa sampai ke bila.. manakan tidak betullah bak kata pepatah cinta pandang pertama susah hendak dilupakan,, pandangan aku.. entah.. no komen.. bukan pasal cinta pandang pertama yang aku nak cakapkan.. tapi mengenai pandangan pertama aku apabila melihat kejadian yang berlaku semalam. dan mungkin dapat memberi sedikit pengajaran dan pembelajaran buat aku dalam menjalani kehidupan dan kerja seharian.

macam serius je cerita.. muahahhahahaha. ( bese la aku.. ) agak agak propa sedikit jer..
al kisahnya begini, semalam merupakan hari pertama proses perpindahan pejabat aku yang dijalankan oleh pihak SUBALI PACK. ye la,, aku.. perempuan.. tak kan nak angkat2 kotak pulak.. walaupun sebelum ini angkat kotak pernah menjadi kerjaya sementara aku.. nak kata berat tak de la berat.. tapi aku yakin kebanyakan gadis2 seumur aku jarang yang mampu dan tahan dengan kerja kerja sebegitu.. nature perempuan.. lemah.. adehhhh.. kelaut lagi nih...

sambung balik pasal SUBALI PACK. aku memang tabik spring la dengan cara mereka bekerja. tiada istilah mengular.. kerja berat weh... angkat buku perubatan weh.. bukan 5 6 kilo.. puluhan kilo agaknya. badan masing masing bukan lah macam MALEK NOR. keding aje tengok sorang sorang.. tapi kerja makkk ai... fuhhhh... yes.. mesti ada yang akan kata.. '' dah kerja dia.. '' sape suh tak belajar tinggi cari kerja bagus, kerja lagi bagus. kerja yang tidak menggunakan tulang empat kerat.. '' '' memang patut la dia buat begitu, mereka di bayar.''

tapi bukan itu yang kisahkan.. tak kisah la siapa mereka.. kenapa mereka pilih kerja ini. kenapa tak belajar tinggi, kenapa itu kenapa ini..
apa yang aku nak kisahkan kat sini ialah. walaupun mereka mungkin.. bukan dari golongan cerdik pandai, namun cara kerja mereka cukup bagus.. betul... mungkin mereka telah dilatih.. dan mungkin latihan yang mereka dapat berkesan dan praktikal dengan kerjaya mereka. aku seronok tengok cara mereka bekerja. walaupun menggunakan sepenuh kudrat yang ada.. almaklumla sorang sorang tu keding aja.. tapi mereka masih lagi boleh bersuka ria, tiada istilah kau buat sorang.. atau kau buat dulu.. nanti aku join.. kau kecik ambil lebih.. kau dah besar,, ambil lebih kurang jer.. mana ada?? semua SAMA! kau susah aku tolong.. kau senang aku rehat...

KAGUM.. team leader.. tak perlu pujuk rayu mebuai bahasa.. cukup sekadar senyum semanis kurma arahan diberi berbudi bahasa.. semua kerja selesai di mata. aku tak nampak ketidak puasan hati mereka. mungkin.. mungkin ada disebalik pemerhatian aku. namun apa yang aku dapat dari mereka cukup untuk aku praktikkan semasa bekerja. terutama kerja yang melibatkan kerahan tenaga. bukan senang nak mudah. kalau semua nak mudah susah...




'O__O'





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

DaH LaMa DaH...

Dah lama...
dah lam sangat dah.. walhal baru je beberapa hari
x de masa nak mengadap pc.
sebok dengan aktiviti kemas mengemas.
selesai sudah dengan fasa pertama..
esok nak cuti lama..
lama tak la lama mana..
nak mengemas lagi..
kali ini betul betul kemas...
isnyallah jika tiada aral melintang
dengan izin dari ALLAH..
aku ingin mencapainya untuk perancangan kali ke tiga.
semoga berjaya hendaknya.

Tak sabar betul..
berangan rangan suasana baru..
persekitaran baru..
barang barang baru..
barang barang lama tak kan ku lupa..
adehhhhh..
sungguh mengujakan hati ini..
penasaran..
semoga semuanya bakal berjalan dengan lancar
dah tak sabar dah..
tapi tetap kena sabar..
hik hik hik


T__Tkalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

SiKiT PuNyA MaSaLaH JeR PuN ....





hurmmmmm...
sikit je masalah yer pun...
senang je jalan penyelesaiannyer..
tapi aku je yang terlebih lebih over...






berangan!!!!!














ni ha....



dah elok dah pun..
tak gelap lagi..
suh yang pakar tengok je..
elok je lagi..
so jangan berangan lebih la lieza oiiii
tanya yang pakar dulu...
wakakkakaka...


weeeee........


T_T





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

DaH LaMa DaH PeNghUbUnGaN RoSaK . . . .






ini lah...
tetibe je gelap semacam..
tak boleh on..

sayanggggg... hadiah hantaran kawen ni..
memang tak mahal..
tapi sebab memang dah suke yang jenis kecil dan nipis..
nak mintak incek suami belikan baru lah,,,
hihihi...
tak pun tunggu duit runtuh..
wakakkakaka..
















kalau la....
















kalau la....


















kalau la dapat ganti dengan yang ini...


wakakakkaka....













tak pun.......


























yang macam ni ker???

ahaksss...

T_T




aku dah tahu dah...
jawapan incek suami...





'' beli lah... beli... beli jer... ''
'' beli la nak beli yang mana pun...''
'' tak kisahhh..''
'' beli la.... kalau nak beli... tak kisahh''

wahhahahahah...
wuhuhuhuhu...
wihihihihihihi






kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails