Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

ItU aKu???

mengapa kamu..
mengapa jadi begitu..
itu lah nasib ku..
mengapa aku
mengapa jadi begini..
ini la nasibmu..

aku x mengerti apa yang kurasa
feel yang tak pernah begitu hebatnya,,
aku pun tak mengerti..
apa yang kau mahu..
meski kau x kan pernah tahu???
baru ku sedari..
feel ku bertepuk sebelah tangan.,
kau buat remuk seluruh hatiku..

sebenar aku.. akan memahami
isi hati mu yang beku..
semoga akan ada keajaiban..
hingga akhirnya aku kan tahu.
meski kau tak kan pernah tahu

hanya aku berduka
bila mana kau berduka..
hanya kamu suka
kadang aku berduka..
aku tak mengerti
apa yang kau rasa..kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Me And ThE BrOkEn EnGliSh

muahahahhaha.. if paan and zamerious see this.. they will talk-talk behind me..
just for fun.. im trying to write in english.. and it will be hard to me to write then speak in english.. wakakakka.. so paan plss.. dont smile at me.. i can teach u how to speak ''ganu'' but i can't sure im good in english..wawawawa...

today im very happy because.. it's end of januari.. tomorrow will be February. i love february. my birthday on february.. i dont know why i love february.. but i still love this february.. hope it will be a good month to get the good things on my life?? insyaallah..

what i'm going to say here is.. related with our attitude... yes.. that attitude.. only you can change your attitude.. not me.. not others.. so?? u think your self '' la??'' hihihihikalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

BeRaKSi ???


hmm...
lama jugak la x beraksi.
bukan aksi seksi??
bukan aksi ngeri..
dan bukan juga aksi manja..
wakakakkaka..

beraksi lam kamus aku ialah.. bersukan.. ekekeke
sukan yang maksud aku adalah sukan badminton..
itu aje yang slalu practice sejak mula2 kenal bersukan..
( tp x dan terror.. berehat sebentar )
mase sekolah mmg kaki bangku..
bila dah keje baru la mula nak bersukan..
sukan yang dipilih inilah dia..
yuran murah..
peralatan pun mahal sekali aje.
pukul beratus kali pun x putus2 tali..
kalau nak merasa tali baru toreh je ngan pisau..
nak rasa raket baru bg je org ganaz gune.. patah baru leh tukar,, heheheh

bleh kate dekat setahun lebih juge la aku berehat kot?
hmmm..
kalau dulu ada pasangan-pasangan yer..
tapi sekarang dah tinggal sepasang aje pasangan jer..
yang lain semua kene cari pasangan badminton baru..
heheheheh..
mereka pun macam aku la.. berehat sebentar
ikut turn.. heheeh harap2 pas ni turn org lain lak..

hmmm.. bulan febuari adalah bulan menarik bagi aku..
juga bulan yang baik..
hmmm harap2 boleh la beraksi nanti..
banyak mende nak kene sediakan nih..
semua nak baru..
incek suami..
saya mau kasut baru.. baju baru.. tali baru..
raket baru x dapat.. grip baru pun jadi lah.. hihihi

hmmm...
asyik mengeluh jer..
x tau nak wat pe dah..
perut tengah kenyang..
alhamdulillah..
tunggu masa nak balik
esok nak out station lak
( cewahhh sekali sekala )kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

PaNcA InDeRa

kita diberi tangan untuk bekerja
bekerja bukan sebarangan kerja..
kita di hadiahkan kaki untuk bergerak
bukan ke sebarangan destinasi

kita di anugerahkan mata untuk melihat
melihat kepada semua ciptaan ALLAH
kita dikurniakan hidung untuk mengesan bau..
bau bauan yang sedap di hidu akan sangat dikesan
dan kita di ciptakan dengan adanya dua belah telinga..
untuk mendengar..
bukan mendengar lagu semata-mata..

pernahkah kita terfikir dengan nikmat yang dianugerahkan oleh ALLAH kepada kita ini kita gunakan sepenuhnya? ada manusia yang menggunakan semua kurniaan ALLAH untuk jalan kebaikan.. ada juga dikalangan kita yang tersasar dari landasan sebenar..
setiap ciptaan itu mempunyai hikmah disebaliknya yang mungkin kita tidak pernah untuk ambil tahu..
mengapa ALLAH ciptakan sepasang kaki.. mengapa sepasang tangan.. mengapa sepasang mata..mengapa satu saja mulut hidung, dan hati.
bagaimana kalau yang satu dijadikan dua.. yang dua dijadikan satu??? apa kesan nya?
untuk makan.. kita perlukan gabungan satu tangan dan satu mulut. bayangkan kalau ada dua mulut...
untuk bergerak.. kita ada sepasang kaki.. katakanlah ade satu je kaki.. ape kesan? boleh bergerak.. tp??? senang ker seperti orang bergerak dengan 2 kaki?? tidak bukan??
mengapa ada dua telinga? kenapa perlu denganr menggunakan kedua2 telinga? ade ke orang guna satu telinga untuk mendegar? bagaimana kesan yer?? adakah masuk telinga kiri dan keluar ke telinga kanan atau sebaliknya?
kenapa lidah manusia satu? sedangkan buaya lidahnya bercabang.. banyangkan manusia lidah bercabang.. ape kesan yer.. mulut satu.. lidah mesti satu.. satu mulut pun kene ada dua telinga.. bayangkan kalau kalau ade banyak mulut... berapa telinga yang perlu ada..


entah ape aku merepek petang hari ni.. pape pun aku saje je nak tambahkan entri baru jer.. pendek kata apa yang ALLAH anugerahkan kat kite ni mesti la kite gunakan sepenuhnya.. dan semestila digunakan untuk jalan kebaikan.. tau.. kite ni manusia biasa.. kadang2 berlaku saja khilaf.. tapi tak bermakna kita mengabaikan kurniaan ALLAH.. gunakan lah sebaik mungkin..
kalau ade dua.. gunalah dua.. kalau ada satu.. guna lah satu.. satu ke dua banyak beza yer..kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Andai Ku Tahu...

Andai Ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai Ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Chorus:
Aku takut
Akan semua dosa-dosa ku
Aku takut
Dosa yang terus membayangiku

Mungkin tahu
MalaikatMu kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat PadaMu

Ampuni aku
Dari segala dosa2 ku
Ampuni aku
Menangis minta tobat PadaMu

Aku manusia
Yang takut neraka
Namun aku juga
Tak pantas di surga

Andai Ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku
Mengucap kata tobat PadaMu

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

AsAl SaYaNg

Tanya sama hati
Apa asal sayang
Adakah tandanya nampak dipandang
Kumbang rayu bunga
Bulan dan bintangnya
Punya tanda-tanda hubungan mesra

Tanya sama hati
Pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan
Apa nan dikenang
Bila difahamkan itulah sayang

Jikalau tidak kerana sayang
Kuntuman kasih tak mungkin kembang
Andainya jemu mengganti rindu
Jambangan mesra tentulah layu

Tanya sama hati
Apa asal sayang
Adakah tandanya nampak dipandang
Kumbang rayu bunga
Bulan dan bintangnya
Punya tanda-tanda hubungan mesra
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

Gi BeKaNg KaK KeMaMaNg

smalang dok dang nok wak kije..
aboh tepong suh balik anto die gie bekang..
sakik pale ngak sapa dok leh no bowok kete..
nok suruh adik takuk dia dok cekok nok bowok.. jauh
ambe pung ambik la cuti kecemasang smalang..

ontheway hujang lebak plop..
kene la bowok selow-selow..
sejang pah tu sapa la umah pok ngoh.. tukang bekang..
hujang lebak lagi.. ambe nge mok ambe anok ambe dok dalang kete jer..
anok ambe tido eteknyer..
dok lame pah tu hujang serik..
cucu pok ngoh mari turuk.. ajok minum air..
ambe pung turung la.. naik atah gerei..
minum air tei.. makang kayu khamak..
dang la ambe tengok guane pok ngoh tu bekang..

dia tunjuk la daroh hok dia seduk..
geli gok mulenye..
daroh kettol.. meroh hitang.. se purung..
pak kali seduk.. baru la tak dok doh..
pok ngoh kabo kalu gini la keadaang yer memang kene mari buang la lebih kurang 3 bulang skali..
jangan tunggu sakik baru nok mari.. kang kalu pecoh lang pale..
payoh.. dak dok ubak la..

ambe tengok jer.. nak buak etek
huhuhuhu.. dok la kok???
wakakakakkakaka




ps: sape hok dok tau pasal bekang ni.. google je lah deh.. ambe attach skeping je gambo hok ade kene ngena nge aktiviti smalang.. hehehehhekalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

TerGeWdiK GeDiK

haruuuuuuu
2 3 hari ni mata asyik tergedik gedik je..
geli di buatnya..
x selesa pun ade.. mane nak ngadap pc..
nak ngadap org kat konter pun rase semacam..
nape ek???
org cakap kalau mata sebelah kiri duk gerak-gerak.. petanda nak menangis..
kalau sebelah kanan pulak??? x de la pulak penjelasan tu???

hmmmm...
kalau ikutkan pro n kontra ye.. sebelah kiri petanda x baik...
so sebelah kanan yer.. mesti la baik kan kan kan??
i hope so.. aminnnnn

Ya ALLAH kau jauhkan kami dari segala mara bahaya.. berikanlah kami rahmatmu, restu mu dalam kami menjalani kehidupan seharian ini.

Ps: ni kire gewdik jugak la.. pasal ni pun nak tulis kat blog kan?? ape orang kisah??? hahahhaha
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

RaGaM MaK BuDaK

hoohhoooooo..
anak-anak dah seminggu ke sekolah..
jalan pun dah semakin ok.. dah tak de kete yang park kat tepi jalan halang lalu lintas sebab nak anto anak masuk ke kelas..
nak nak sekarang ni musim hujan..
kesian anak-anak dengan beg yang lebih besar dari tuan berjalan lencum ke kelas..
so pengguna-pengguna jalan raya lain sila bersabar!
kalau rase takut lewat sila keluar lebih awal untuk ke destinasi anda.

hmmm... bukan kisah jalan raya nak di ceritakan di sini..
aku pun bukan ade pengalaman lagi ye nak menghantar anak ke sekolah..
sekadar mendengar cerita serta pengalaman dari rakan-rakan.
seronok tampaknya.. manakan tidak.. sanggup bercuti meluangkan sedikit masa untuk melihat lihat keadaan anak di sekolah.
bagaimana keadaan mereka dikelilingi persekitaran baru,, kawan baru serta pengasuh baru.
semua itu perlu di ambil kira supaya kita nanti boleh menumpukan sepenuh perhatian terhadap kerjaya..

aku tidak tahu bagaimana perasaan atau keadaan mereka..
aku cuma memerhati serta tumpang gembira dengan pengalaman mereka..
aku tahu lambat laun aku juga akan mengalami keadaan seperti mereka. ( insyaallah.. )
bagaimana keadaan aku nanti?? ( Wallahualam )

adik-adik ku berkerja di taska.
setiap hari balik ke rumah ada saja rungutan dari mulut mereka..
orang itu ini lahh orang ini itu lah.. mereka begitu lah..
risik di risik rupanya mereka tidak puas hati terhadap sesetengah ibu bapa yang menggangu kerja mereka berjalan lancar..
ada dari ibu bapa yang sememangnya datang untuk mencari kesalahan guru-guru mahupun pelajar lain.. mereka mahukan anak mereka saja di beri perhatian khusus.. sedangkan di situ masih ada ramai lagi pelajar yang perlu juga di beri pelajaran..
ada di kalangan pengasuh tidak mempedulikan saja..
apa yang penting mereka melaksanakan tugas dengan adil dan saksama.
ada juga ibu bapa yang datang melihat anak dari jauh.. kadang-kadang di sedari oleh anak sendiri..
melihatkan kelibat orang tersayang akan membuatkan emosi mereka bercampur baur..
ada yang seronok.. melambai-lambai sambil meneruskan aktiviti mereka..
ada juga yang bakalan nangis terus..

kadang-kadang terdetik di hati aku..
pengasuh-pengasuh kebanyakannya tediri dari golongan bukan mak budak
apa yang mereka rungutkan itu kadang kala hanya di simpan di dalam hati..
ketida puasan hati terhadap ibu bapa mahupun pihak pengurusan kalau tidak di utarakan bakal membawa padah.
nasihat aku mereka perlu duduk berbincang
mencari jalan penyelesaian..
takut nanti bakal membawa bencana di kemudian hari..
bukan sorang bukan dua orang.. malahan semua orang..
manusia.... seikhlas mana pun hati mereka
kalau dah setiap hari di cucuk di bakar dek ' setan'
bimbang kalau tersilap langkah tergelincir jatuh membuatkan ' si setan' bertepuk gembira dengan kejatuhan manusia mengikut telunjuk mereka.
ingat.. setan berjanji tidak akan berhenti menyesatkan manusia dengan apa cara sekalipun..
berwaspadalah kita..

pendek cerita.. kalau berlaku perkara-perkara tidak diingini..
semuanya akan menerima kesan walaupun berlainan impaknya.
ragam anak-anak cukup menarik untuk diperkatakan
cukup menggelikan hati untuk di kongsi ceritakan..
macam mane la anak aku nanti ek??
macam mane la aku nanti yer??
huhuhuhuhu..

kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

SiHaT AnAkKu SiHaT




Muahahahahha..
mood 2011...
nak berblog je keje..
macam-macam nak cerita... hihihih..

semalam..
balik umah.. ma cakap..
'' tu.. budak tuh.. ketar ketar ke diri '' sambil memuncungkan mulut ke arah budak kecik yang tengah lena tidur...
aku pun tanya ngape lak? p dekat tengok anakku yang beh je tido...
aku pun tanya.. dia dah makan ker??
ma cakap.. itu lah.. suke sangat dapat makanan baru.. sampai ketar2 ke diri tgk sudu.. hahahhaha

walaupun baru lima bulan tok ma dia dah ajar2 makan makanan lain selain susu.
mula tu aku takut jugak..
kata org baby kene tunggu lepas 6 bulan baru bleh bagi makanan lain
takut perut rosak la.. ape la... huhuhu
tapi menurut kata orang tua-tua.. anak-anak dulu 3 bulan 4 bulan pun dah makan nasi lecek..
aku sendri pun dulu ma suap nasi lecek juge... hahhahaha..
ye lah.. kadang-kadang memang kajian perubatan mungkin betul..
tapi pengalaman-pengalaman orang lama kene ambil kira jugak..

kalau ikutkan memang la aku nak tunggu je sampai anakanda berusia 6 bulan..
tapi memandangkan dia macam tak cukup kenyang jer.. asyik nak hisap jer..
kesian pulak.. sampai menangis-nangis..
jadi keputusan yer...
petang isnin baru ni p kedai..
ape yang terlintas kat fikiran aku..
nestum.
ye la dulu-dulu aku suke gak cilok nestum adik aku..
sedap la katakan.. mungkin anakku juga menyukainya.. hihihi
rupenya sekarang ni dah tukar jadi Carelac ( atau memang dari dulu ini namanya???)
banyak plak perisanya..
ada beras merah, gandum, madu la..
bila dok pikir kejap anak aku ni minum susu soya..
so mungkin makanan tambahan nya juga perlu berasaskan soya jugak..
aku ambik je la yang jenis beras dengan soya..

hmmm...
bila dia dah makan..
aku cuma mendoakan kesihatan serta tumbesaran yang baik untuknya...
akan datang banyak lagi makanan yang akan aku bikin untukknya..
variasi..
supaya dia tidak jemu dengan menu hariannya..
macam kita gak..
kalau hari-hari makan nasi kerabuuuuuu jer...
sekali sekala nak juge makan nasi lemak pok loh ker,,,
roi lebak ker?? hak hak hak...



nampaknya kene cari buku-buku berkaitan pemakanan bayi nih.. banyak mende nak kene tahu ni.. tak kan semua nak harapkan orang tua?? maklumlah amalan orang dulu-dulu banyak bercanggah dengan perubatan moden.. aku pun kadang-kadang konpius mana mau ikut daa???
huhuhuhu





kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

HaRi PeRtAmA SeKoLaH

wakakkaka..
selamat tahun baru deh.... 2011
ramai yang cakap 2011 banyak tarikh menarik..
terutama yang masih berkira-kira untuk melangsungkan hari bahagia.. ( hari kawen la..)
tahun ni ramai juga dilihat( dalam berita ) ibu bapa menyambut kelahiran anak mereka ditarikh 01012011.

pagi tadi g keje jalan dah mula dipenuhi kereta car yang agak ramei...
tengok-tengok kat tepi sekolah dipenuhi dengan kereta car yang lebih banyak dari biasa...
maklumlah hari ni hari pertama anak-anak berusia tujuh tahun menempuhi alam persekolahan yang merupakan titik mula bagi mereka untuk memenuhkan ilmu menjadi insan yang berguna untuk negara bangsa dan agama..
hihihi... sejak ada anak sendiri ni aku dah mula amik tahu serba sedikit pasal anak-anak ni.. insyaallah tak lama lagi mungkin aku pulak yang akan melalui detik-detik begitu,,
hari ini mesti kebanyakan pejabat akan lengang.. ibu-ibu bapa bapa semestinya mengambil cuti untuk menghantar mahupun menemani anak masing-masing yang baru memulakan atau mahu meneruskan sesi persekolahan.
cikgu-cikgu la insan yang bakal melalui pengalaman yang paling bermaksa sekali agaknya..
manakan tidak.. kalau di lihat setiap tahun ada saja muridnya yang menangis-menangis nak kan ibu bapa mereka menemani mereka sehingga tamat sesi pembelajaran.
guru ini lah yang perlu memain peranan menarik perhatian murid-murid.
ada juga di kalangan anak-anak yang kadang-kandang lebih xcited untuk ke sekolah.. kerana mereka akan jumpa kawan baru.. cikgu cantik.. peralatan sekolah baru yang kebanyakan inspirasi watak katun kegemaran seperti Ben10, ultraman, Barbie Upin Ipin dan sebagainya..

Ingat-ingat lupa..
zaman aku mula sekolah dulu..
mula-mula sekolah adalah tadika..
aku dah tak ingat ape perasaan masa mula-mula nak g sekolah..
ape yang aku ingat masa tu semua ade.. tok toki, semua datang dari kemaman..
semata-mata nak tengok aku g sekolah.. wawawawa..
dan yang palin tak lupa.. sebelum naik motor yamaha kapcai aboh.. toki hulur sekeping kertas kaler biru.. wahhhhh suke sangat la.. senyum sampai ke telinga..
terus je panjat naik atas motor..
sampai kat sekolah abah tinggal je ngan cikgu..
tengok muke cikgu,, mak aiii garang..
aku pun dah lupa.. aku nangis ke tidak.. yang pasti kat sekolah memang ramai kawan..
my bestfren pun dapat kat tadika.. sampai la sekarang..
kalau nak dikira peralatan sekolah plak..
bekas pensel pun kosong je ...x bercorak.. cume pelbagai kaler .. pink untuk girl.. biru untuk boy.. hahahha
kalau dapat kaler magic tu suke sangat la menconteng..
sampai kat kaki tangan pun bercorak magic kaler..
balik rumah ma x perasan kot? maklumla dulu itam legam.. comot bagai..
mane nak pasan corak-corak kaler kat kaki tangan? hahahhaha..
seronok seronok...

hurrmmmm... macam x sabar nak tgk gelagat anak sendiri..
kalau di panjangkan umur...

harapan aku semoga anak-anak zaman sekarang akan lebih mengahargai zaman persekolahan mereka.. tak kira la yang baru nak melangkah masuk ke alam persekolahan mahupun yang bakal meneruskan alam persekolahan.. belajar menjadi insan yang berguna untuk bangsa negara dan agama.. yang lebih penting membalas jasa ibu dan bapa.
dengan perbelanjaan sekolah yang boleh tahan gak mahal.. walaupun dikatakan yuran telah dihapuskan...
namun ade lagi ibu bapa yang merungut setiap kali musim persekolahan baru kunjung tiba.
i wonder...
kalau panjang umur macam mane lah Muhammad Shaakir nanti..
ade tak kemungkinan.. p sekolah pakai baju bese jer,. x de seragam... hehehehehhe




kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails