Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

PeLaT



pagi tadi.. sambil menikmati angin pagi yang nyaman sambil memandu pulang. aku dengar riuh pagi era bersama Aznil, kebetulan pulak masa tu penceramah bebas kegemaran aku keudara. aku ingatkan memang sesi dia berpesan.. rupanya hari ini dia mejadi tetamu undangan aznil pada segmen pagi tu.. hehehehe,, aku pun teruskan la mendengar, aku tak pasti lak ape tajuk pagi tadi. mungkin masih lagi bercerita mengenai sekitar pelajar cemerlang sempena keputusan SPM yang baru saja keluar beberapa hari yang lalu. apa yang dibincang kan biasa biasa saja.. tapi bila aku terdengar la satu segmen ni iaitu semgen '' cayang... ape ntah.. '' bukan nama segmen itu yang menjadikan aku tertarik dengan cegmen itu.. tapi komen Dr yang membuatkan aku terfikir,

begini ceritanya, sekitar mereka bersoal jawab, aku pun dah lupa apa soalanya, tapi yang membuatkan aku tertarik bila beliau menyarankan supaya kita sebagai ibu bapa.. jangan sesekali melakukan perkara yang tidak bagus depan anak kita, kerana anak yang baru mula hendak bercakap ini sememangnya fikiran mereka sangat la hebat, dia x kan dengar apa yang ibu bapa bagitahu. dia akan lebih dengar dan ikut bila mereka melihat apa yang ibu bapa mereka buat dan cakap. yang paling penting sekali.. jangan sesekali cakap pelat dengan dengan anak kita.. kalau kita cayang anak kita.. opppss silap... sayang anak kita. kita perlua utarakan dengan sebaiknya.. bukanya '' cayangggg iye... '' '' olo ucuk2 '' nak encing'' '' yom tittoo.. '' hahahha.. kata kata Dr, ditambah lagi dengan Aznil membuatkan aku tersenyum dan terfikir sesuatu..

ada sahabat pernah berpesan sebelum ini '' kou kalau ada anak jangan la cakap2 pelat ngan anak kou. cakap elok2, ajar dia bahasa yang betul, x yah la mengada2 nak elat2. ''

hahahha.. mula tu ingat yer mende ni perkara kecik je.. so, aku x de la amik serius sgt.. tapi bila dah pakar mengatakan begitu.. perlu la berbuat sesuatu.. pas ni x de la lagi.. '' yokkk eh..'' cukkk r... '' hahahhahaha..

betul.. kita tak boleh melawan takdirNya, kadang kadang ade banyak faktor anak kita pelat, tak semestinya disebabkan kita yang ajar... tapi kebanyakan pengaruh nya memang la dari kita. kalau dah hari hari duk ajat tidur jadi titto... makan jadi mamam.. tak mustahil anak anak akan terbiasa begitu, tapi kalau kita rasa ok sampai ke besar anak cakap begitu ( mungkin kedengaran agak manja manja begitu... ) tidak mengapalah.. aku pun tak ade pengalaman lagi. perkara macam ni kene tanya orang yang lebih pengalaman. anakku baru berusia 7 bulan.. belum pandai bercakap lagi. aku juga kadang2 terlepas elat elat depan dia.. huhuhuhu






''aye alu gok engor , engok.. orang2 akap elat2 ni acam anje je unyi.. adang-adang ampoh gok.. eco eco pung elat elat agi.. wakakkakaka... ''
kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

3 comments:

  1. saya malu jugok dengar, tengok. orang ckp pelan ni mcm manja je bunyi. kadang2 menyampah jgk, besar2 pn pelat lg wakakaka gile lawok stetmen haha

    ReplyDelete
  2. segmen tu segmen 'cayang dia'. best dgr budak2 bcakap..btw, setuju dgn entri kt atas..cikgu ez pon pnh pesan cm 2..dia kata, biar anak awk pelat sudah la, yg awk ikut pelat mcm dia 2 ape ke he nye..hehehe

    ReplyDelete

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails