Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

MeNgEnAL AdAt MeNgEnAL

hamboihhhhh,,, tajuknya boleh tahan konpius kan? opsss.. terlupa,, hohohoho.. terjah terus. sebab excited sangat nak citer kat korang pasal adat mengenal yang baru aku kenal sempena perkahwinan adik aku dengan pasangannya yang berasal dari terengganu. hokey, walaupun aku pun berasal dari ganu kite.. 
( IC -11- ) dan kebanyakan pok kabok pun memang la dari terengganu jajahannya. tapi tak pernah pula aku dengar atau menghadiri majlis perkahwinan yang menjalankan ADAT MENGENAL untuk pengantin kita. hoh!! terkejut beruk aku dan ma aku dibuatnya apabila diminta menyediakan bekas, katanya untuk sesi ngenal( mengenal ), dan dengan muka tak bersalah je, ma aku aku senyum, dan hangguk kepala tanda faham, sedangkan apa yang dia faham itu sebenarnya tak faham habis. wakakakak. ye la, mana penah dengar adat gitu,, kami ingatkan setakat duduk salam-salam sambil kenal kenalan. kakakakaak.. tapi rupanya... ni ha.... tengok gambar yer... 







 Nampak tak bekas kaca sebelah pengantin tu.. nampak?? okey.. bekas tu di guna untuk letak duit. yuppp duit yang di berikan dari pihak pengantin lelaki, atau lebih tepat lagi, setiap ahli keluarga pihak lelaki yang ingin mengenali pengantin perempuan harus memberikan duit sebagai tanda pemberian hadiah untuk pengantin perempuan, sambil memperkenalkan diri mereka.




semua ahli keluarga yang bersalaman dengan pengantin akan menghulurkan sejumlah wang kepada pengantin untuk diletakkan kedalam bekas tersebut. see? bila dah tengok dengan mata kepala aku sendiri guane gayanya adat mengenal ini, barulah aku faham motif mereka perlukan bekas. sudahla masa beri bekas tu diorg bising sebab kecik.. memang patut bising. sebab bekas tu tak muat nak tampung duit yang dihadiahkan. offffff.... untung untung untung pengantin kawen dengan orang beradat begini.. wakakakakakak.. bape nilai yang dihadiahkan tidak pula aku taya pada pengantin, anggap saja memang itu rezekinya sebagai pengantin baru. dan menurut pihak mereka yang menjalankan adat ini juga, duit itu memang menjadi hak pengantin perempuan sahaja. jadi suke hati dia lah untuk membelanjakan wang tersebut.. ohhhh. kayo ko fiza,, kayooo... kekekekeke.. rezeki pengantin katakan.. alhamdulillah...


lain orang lain adat kan? walaupun berasal dari negeri yang sama, tapi cetek betul ilmu yang aku ada, sedangkan bukan sekali dua menghadiri majlis perkahwinan orang terengganu, tiba-tiba terkena pada keluarga sendiri adat yang kita sendiri tak pernah tahu, bagus juga, sekurangnya menjadi pengajaran untuk kita, dan pengetahuan am untuk diceritakan kepada anak dan cucu cicit masa akan datang. bak kata pepatah biar mati anak jangan mati adat? ( tapi aku tak setuju! kalau mati anak,, sape pulak nak teruskan adat?? ye dak??? ) wkakakakakak.. cikgu cikgi Bahasa melayu jangan mareee yer? well kalau korang rasa pemahaman aku tentang adat ni salah. betul betulkan lah.. sebab aku tanya pak cik goole pun jawapan dia tak berapa nak memberangsangkan.. hak hak hak...




ps: hurrmmmmm pas ni majlis bertandang pulak,, ntah apa plak adat baru kat sana nanti.. so nantikan kemunculan entri terbaru dari terengganu kita.. lalalallala~~~~~











kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

KeRjA NiKaH KaWeN

salam merdeka raya semua.. wakakakkaka.. ade ke,,, nak bagi salam sila bagi dengan betul, barulah orang boleh jawab dengan betul.. heheheheh Assalamulaikum semua. selamat hari raya dan selamat hari merdeka untuk rakyat Malaysia. merdeka tak merdeka korang punya cerita, aku malas nak cerita lebih lagi. Nak nak dengan isu 20 sen yang sedang membakar sekarang ini. kekekekek.. aku tau ramai yang kisah. dan tak ramai yang tak kisah dan ada juga yang tak tahu pun kan? hurmmmm nak buat macam mana, mmg itu yang dipilih.. so,, tanggung la.. wokehhhh.. stop about the politics issues.. cehhhh speaking pulak.. sedar sket, bahasa melambangkan bangsa. betul ker? pada aku sekarang bangsa dah tak penting. yang penting agama. ke guane? sape setuju sila angguk kepala. yang tak setuju, gi ngaji banyokkk skek dehhhhhhh... 

hurmmm.. sesuai dengan tajuk entri di atas. kerja nikah kawen. jangan keliru,, aku dah kawen lama, so bukan nak cerita pasal perkahwinan aku, tapi majlis adik aku. majlis kedua selepas aku. so excited jugak la nak bercerita, sebab kalau dulu aku penganting dah tentu tentu la duduk saje tadah muka dan senyum sentiasa. tapi kali ini aku termasuk dalam golongan yang betungkus lumus menjayakan majlis tersebut. wohooooooo. baru ku tahu. rezakkkkk yer... hahahahha... sampaikan selalu terpacul di mulut tak betul aku ni.. '' next wedding dewan pleszz '' hahhaha sengaja aku laungkan kepada seluruh family dan adik yang sorang lagi.. kepenatan mengjayakan majlis melayan tetamu tak dapat digambar,, owh. silap.. aku gambarkan seperti mendaki gunung tapis penatnya. sebab dulu waktu muda remaja penah mendaki gunung itu. kepenatannya lebuh kurang sama. betis membengkak, pinggang yang macam nak patah. ha.. itulah rasanya. wakakakakka

walau apa pun perasaan aku. majlis berkesudahan dengan baik, walaupun bermacam-macam kerenah orang yang aku kena hadap... yang kadang membuatkan aku rasa nak mengamuk hilang sabo.. kakakkaka, alhamdulillah.. ALLAH masih menitipkan kesabaran untuk aku untuk terus menjayakan majlis tersebut. ooooohhhhhhh geram
bila orang buat tak cakna dengan majlis kita yang tak seberapa. disebabkan kelemahan orang menunaikan tanggunjawab mereka maka kami yang mendapat seksanya... grrrrr... syukur dengan adanya bantuan jiran dan sahabat handai terdekat wlaupun sedikit kelam kabut, tapi masih berjalan dengan baik. hehehhe.. nak bagi nasihat pun aku tak tahu kesilapan kami dimana, pendek kata apa saja yang berlaku sila sabarkan diri anda. wakakakka itu saja yang boleh aku katakan. semoga akhirnya majlis berkesudahan dengan baik.

Serius tak senang kerja nikah kawen ni, walaupun perancangan dah dibuat berjaman lamanya sebelum tarikh sebenar, tapi bila sampai waktunya mungkin bakal ada masalah yang menimpa. mungkin juga ada kelonggaran perancangan di mana-mana. kalau dulu masa aku jadi pengantin mana nak tahu keadaan di dapur, keadaan di ruang makan. keadaan tetamu yang datang, tapi bila dah merangkap tuan rumah, op kos semua tu kena tengok, tambahan pula berhadapan dengan tetamu yang berasal dari adat dan budaya yang berbeza.. ohhhhh.. sedikit tension mulanya di situ.. ahaks... walau nak marah macam mana pun aku tetap bersabar.. ohhhh syukur sungguh ALLAH memberikan lebih kesabaran buat aku. si pengantin op kos la tersenyum manis.. hahahah dah memang itu je kejonyer... so, aku faham la perasaan dia masa aku jadi pengantin dulu.. hak hak hak.. wellll.. kite seri. 

so.. walaupun aku merangkap tuan rumah, dan tukang pukul untuk hari tu, aku nak jugak la tepek sedikit sebanyak moment yang ada waktu majlis nikan kawen, NSS & ZAH.
walaupun tidak sehebat tukang pukul pro, tapi macam pengantin cakap. janji ade moment untuk tatapan generasi akan datang.. kire cukup bagus la.. yang paling penting FREE.. cehhhhhh... wakakakakkaka


 okeh... sensored ehhh.. tapi ini je posisi yang aku berani dekat.. sebab lembu ni lariiiiii.. kakakakkakaka

 see??? terpaksa pikul okeyyy

 jauh hokeyyyy.. berpeluh-peluh tukang pikul, tapi seronok.. bila lagi nak tengok lembu kena pikul.. 
hak hak hak

 debaran yang semakin terasa,,, aku?? rilek jekkk tapi terselit selit jgk nak dapatkan  sekeping dua gambo pengantin. 

 tanya persetujuan perempuan plak.. masa ni pengantin malu2 konon.. kakakaka

antara tulang belakang kat dapur yang paling banyak membantu..
thanks to all.. 
terbaekkk la sek nims...




 

Selamat Pengantin Baru
Selamat melangkah ke alam baru
Selamat menghadap berbagai dugaan
Selamat menjaga Rumah Tangga
Selamat
Selamat
Selamat
Selamat semua hendakNya
Aminnn
BARAKALLAHULAKUMMAWABARAKYA
Ps: lepas ni aku nak kenalkan korang dengan adat mengenal, semoga kita sama-sama lebih kenal.. kakakakakka ada cerita disebalik aku mengenali adat ini.. wakakakakakka












kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails