Xxpresi diri anda

TaBuNg

FoLLoW Me I WiLL FoLLoW U

MeNgEnAL AdAt MeNgEnAL

hamboihhhhh,,, tajuknya boleh tahan konpius kan? opsss.. terlupa,, hohohoho.. terjah terus. sebab excited sangat nak citer kat korang pasal adat mengenal yang baru aku kenal sempena perkahwinan adik aku dengan pasangannya yang berasal dari terengganu. hokey, walaupun aku pun berasal dari ganu kite.. 
( IC -11- ) dan kebanyakan pok kabok pun memang la dari terengganu jajahannya. tapi tak pernah pula aku dengar atau menghadiri majlis perkahwinan yang menjalankan ADAT MENGENAL untuk pengantin kita. hoh!! terkejut beruk aku dan ma aku dibuatnya apabila diminta menyediakan bekas, katanya untuk sesi ngenal( mengenal ), dan dengan muka tak bersalah je, ma aku aku senyum, dan hangguk kepala tanda faham, sedangkan apa yang dia faham itu sebenarnya tak faham habis. wakakakak. ye la, mana penah dengar adat gitu,, kami ingatkan setakat duduk salam-salam sambil kenal kenalan. kakakakaak.. tapi rupanya... ni ha.... tengok gambar yer... 







 Nampak tak bekas kaca sebelah pengantin tu.. nampak?? okey.. bekas tu di guna untuk letak duit. yuppp duit yang di berikan dari pihak pengantin lelaki, atau lebih tepat lagi, setiap ahli keluarga pihak lelaki yang ingin mengenali pengantin perempuan harus memberikan duit sebagai tanda pemberian hadiah untuk pengantin perempuan, sambil memperkenalkan diri mereka.




semua ahli keluarga yang bersalaman dengan pengantin akan menghulurkan sejumlah wang kepada pengantin untuk diletakkan kedalam bekas tersebut. see? bila dah tengok dengan mata kepala aku sendiri guane gayanya adat mengenal ini, barulah aku faham motif mereka perlukan bekas. sudahla masa beri bekas tu diorg bising sebab kecik.. memang patut bising. sebab bekas tu tak muat nak tampung duit yang dihadiahkan. offffff.... untung untung untung pengantin kawen dengan orang beradat begini.. wakakakakakak.. bape nilai yang dihadiahkan tidak pula aku taya pada pengantin, anggap saja memang itu rezekinya sebagai pengantin baru. dan menurut pihak mereka yang menjalankan adat ini juga, duit itu memang menjadi hak pengantin perempuan sahaja. jadi suke hati dia lah untuk membelanjakan wang tersebut.. ohhhh. kayo ko fiza,, kayooo... kekekekeke.. rezeki pengantin katakan.. alhamdulillah...


lain orang lain adat kan? walaupun berasal dari negeri yang sama, tapi cetek betul ilmu yang aku ada, sedangkan bukan sekali dua menghadiri majlis perkahwinan orang terengganu, tiba-tiba terkena pada keluarga sendiri adat yang kita sendiri tak pernah tahu, bagus juga, sekurangnya menjadi pengajaran untuk kita, dan pengetahuan am untuk diceritakan kepada anak dan cucu cicit masa akan datang. bak kata pepatah biar mati anak jangan mati adat? ( tapi aku tak setuju! kalau mati anak,, sape pulak nak teruskan adat?? ye dak??? ) wkakakakakak.. cikgu cikgi Bahasa melayu jangan mareee yer? well kalau korang rasa pemahaman aku tentang adat ni salah. betul betulkan lah.. sebab aku tanya pak cik goole pun jawapan dia tak berapa nak memberangsangkan.. hak hak hak...




ps: hurrmmmmm pas ni majlis bertandang pulak,, ntah apa plak adat baru kat sana nanti.. so nantikan kemunculan entri terbaru dari terengganu kita.. lalalallala~~~~~











kalau suka klik sekali.. kalau tak klik 2 kali;p

1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete

LaGi MeNaRiK Di SiNi

Related Posts with Thumbnails